Transportera avfall och farligt avfall
När du ska transportera avfall från din verksamhet är det viktigt att du har tillstånd för det, om det behövs. Vilka avfallstransporter som behöver ett tillstånd eller en anmälan bestäms av avfallsförordningen.
- Transportera avfall och farligt avfall
- Skapa transportdokument för farligt avfall
- Anteckna farligt avfall innan transport
- Rapportera farligt avfall
Hur du får transportera avfall och farligt avfall beror på avfallstypen, avfallsmängden och om du ska göra det i egen verksamhet, eller som transportör åt någon annan verksamhet. På Naturvårdsverkets webbplats finns vägledning och mer information.
- Utan tillstånd får du, om avfallet uppkommit i egen yrkesmässig verksamhet, transportera upp till 10 ton eller max 50 kubikmeter icke-farligt avfall från din egen verksamhet per år. Om du ska köra mer avfall än så måste du söka tillstånd från länsstyrelsen.
- Om du har anmält avfallstransport till Länsstyrelsen, får du transportera upp till 100 kilo eller 100 liter farligt avfall från din egen verksamhet per år. Den mottagare som du lämnar det farliga avfallet till måste ha tillstånd att hantera det. Din anmälan gäller i fem år.
- Om du ska transportera en större mängd farligt avfall än 100 kilo eller 100 liter per år från din egen verksamhet, behöver du söka tillstånd från länsstyrelsen.
- Om du är en transportör eller ett serviceföretag som yrkesmässigt vill transportera andra verksamheters avfall, måste du söka tillstånd för det från Länsstyrelsen.
- Kommunalt avfall i Helsingborg får bara transporteras bort av NSR som har ansvar för insamlingen.
Skapa transportdokument för farligt avfall
När du transporterar farligt avfall från din egen eller en annan verksamhet ska du skapa ett transportdokument. Transportören eller det serviceföretag som tar emot det farliga avfallet kan ofta hjälpa till med att göra dokumentet. Det är även viktigt att du kontrollerar att den avfalls- och återvinningsanläggning som ska ta emot avfallet efter transporten har tillstånd för det.
Transportdokumentet ska innehålla uppgifter följande uppgifter:
- avsändarens namn, postadress, organisationsnummer och kommunkod.
- mottagarens och transportörens namn, postadress och organisationsnummer.
- hämtningsdatum.
- avfallsmängd.
- avfallskod, enligt bilaga 4 i avfallsförordningen, för varje typ av farligt avfall som lämnas.
Ladda ner ett exempel på transportdokument (pdf).
Transportdokumentet undertecknas av dig som lämnar avfallet och följer sedan med transportören under transporten till anläggningen som ska ta emot det. Mottagaren ska sedan skicka en bekräftelse till din verksamhet, när det farliga avfallet har tagits emot.
Tänk på att spara en kopia av transportdokumentet som du kan visa för tillsynsmyndigheten. Transportdokumenten behövs även för egenkontroll och uppföljningsarbete. Om ett transportdokument saknas kan din verksamhet få betala en miljösanktionsavgift på 5 000 kronor.
Anteckna farligt avfall innan transport
Innan du transporterar bort farligt avfall från din egen verksamhet ska du för varje typ av farligt avfall anteckna:
- var det farliga avfallet kommer ifrån,
- vilken mängd farligt avfall som transporteras varje år,
- hur det farliga avfallet transporteras,
- var det farliga avfallet ska transporteras.
Du ska sedan spara anteckningar i minst tre år.
Rapportera farligt avfall
Alla verksamheter som transporterar farligt avfall ska rapportera in uppgifter om sitt farliga avfall till ett avfallsregister hos Naturvårdsverket senast två arbetsdagar efter att avfallet transporterats bort. Du rapporterna uppgifterna via en e-tjänst eller API och ska även kunna visa uppgifterna för tillsynsmyndigheter.
- Mer information om att rapportera till avfallsregistret på Naturvårdsverkets webbplats.
- Vanliga frågor och svar om rapportering av farligt avfall på NSR:s webbsida.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.