Vad du betalar för

Vi på miljöförvaltningen utför kontroller, men det är du som betalar för dem. Men varför? Miljöförvaltningen har ett uppdrag från kommunfullmäktige att utföra kontroller enligt miljöbalken. Vårt arbete går ut på att skydda miljön och människors hälsa. För att vi ska kunna kontrollera hur din verksamhet påverkar miljön och människors hälsa, behöver vi ta ut en avgift som finansierar en del av vår tillsyn.

Miljöbalkens tillsyn utgår från att verksamhetsutövaren betalar och det innebär att du som har en verksamhet som påverkar människans hälsa eller miljön ska betala våra kostnader för tillsynen. Det är därför du betalar en avgift till oss. Avgifterna ska täcka våra kostnader för tillsynen enligt den kommunala självkostnadsprincipen. Det betyder att vi inte får ta ut högre avgifter än vad vi behöver för att finansiera tillsynen. Den delen av tillsynsarbetet som handlar om att följa upp anmälningar från invånare, betalas med skattepengar.

Detta får du för avgiften

Du betalar för att vi ska komma ut och utföra en kontroll på din verksamhet. I avgiften ingår inte bara själva besöket utan även inspektörernas förberedelser inför ett besök och restid i samband med detta. Efter besöket skriver de inspektionsrapporter, fattar eventuellt beslut, granskar rapporter och andra redovisningar. Alltså betalar du för fler timmar än själva besöket. Förutom själva tillsynen tar vi även ut avgifter för att handlägga ansökningar om tillstånd eller dispenser och för anmälan av verksamheter eller åtgärder. Vi tar även betalt om vi behöver ta prover och analysera dem eller göra kungörelser och ta in sakkunniga för att pröva en anmälan eller ansökan.

Risken påverkar avgiften

Avgifterna ska vara så rättvisa som möjligt. Det finns en regel i kommunallagen som säger att alla ska behandlas lika. I det här fallet betyder det att alla som har liknande verksamhet med samma risker och sköter sitt företag på samma sätt ska betala lika mycket. Avgiften är utformad så att en verksamhet som utgör en hög risk för människors hälsa eller miljön får betala mer än den som utgör en låg risk. Skälet är att vi måste ägna mera tid till tillsyn åt en verksamhet med större risk än åt en med mindre risk.

Årlig avgift eller timavgift?

Du betalar antingen en fast årlig avgift eller en avgift per timme. Betalar du en årlig avgift motsvarar det våra kostnader för tillsynen av verksamheten under flera år, men det betyder inte nödvändigtvis att vi besöker din verksamhet varje år. Vissa verksamheter besöker vi bara i samband med olika projekt, till exempel för tillsyn av kemikalier i varor.

Då tar vi ut extra timavgifter

Om din verksamhet bryter mot villkor och inte följer förelägganden eller förbud, så tar vi ut extra avgifter per timme för de inspektioner och andra tillsynsinsatser som detta leder till. Den extra timavgiften ingår inte i den årliga avgiften eller din vanliga timavgift. Vi tar även ut timavgifter för tillsyn i samband med olyckor och andra insatser som orsakas av extraordinära händelser.

Så här kan du påverka din avgift

Om du minskar riskerna och har en bra egenkontroll kan du också minska dina kostnader för tillsynen. Finns det däremot brister i egenkontrollen, kanske vi måste göra fler besök och då kommer det kommer att kosta mer.

Så beslutas avgiften

Vi har tar fram taxan med stöd av underlag från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Kommunfullmäktige beslutar sedan om hur stor avgiften per timme ska vara. Varje år justerar vi avgiften efter ett index som gör att avgiften förändras.

Är du inte nöjd kan du överklaga

Du kan överklaga ett beslut om avgift. Det står i beslutet hur du ska göra. Om du får en faktura som du menar är felaktig kan du bestrida den och få ett överklagande prövat i domstol.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00