Så handläggs ditt ärende

Efter att din anmälan har kommit in till miljönämnden skickas ett exemplar för kännedom till länsstyrelsen. Om något fattas i din anmälan får du en begäran om att komplettera denna. Ibland gör miljönämnden ett tillsynsbesök på plats.

De myndigheter, organisationer och enskilda som kan ha ett intresse av saken ges tillfälle att lämna sina synpunkter. Det kan ske antingen genom ett samrådsmöte, en annons, ett särskilt utskick eller via telefon.

När miljönämnden har hanterat anmälningsärendet får du ett beslut från nämnden. Beslutet kan antingen vara ett förbud, ett föreläggande om att du måste vidta vissa försiktighetsåtgärder eller en underrättelse om att ärendet inte föranleder någon särskild åtgärd från miljönämndens sida. Du har möjlighet att överklaga beslutet.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00