Checklista för verksamheters egenkontroll
I den här checklistan finns ett antal frågor som du kan fundera över och checka av när du gör din egenkontroll. Frågorna hjälper dig att komma in i tänket och förstå vad egenkontroll handlar om.
- Kunskapskravet
- Organisation och kompetens
- Rutiner för kontroll, drift och underhåll
- Hantera kemikalier
- Hushålla med resurser och välja produkter
- Hantera avfall
- Bedöma risker
- Rutiner för att hantera avvikelser
Kunskapskravet
- Känner vi till vilka lagar, regler och eventuella myndighetsbeslut som styr vår verksamhet?
- Kan vi visa för miljöförvaltningen eller annan tillsynsmyndighet, allmänheten och våra kunder att vi har en bra egenkontroll för verksamheten?
- Hur har vi dokumenterat vår egenkontroll?
Organisation och kompetens
- Vem är ansvarig för att göra nödvändiga miljöåtgärder?
- Vem har ansvar för att uppdatera rutiner, instruktioner och dokumentation?
- Har vi skrivit ned vem som ansvarar för egenkontrollen?
- Hur bedömer vi kompetensbehovet?
- Räcker våra kunskaper och resurser till för att utföra det miljöarbete som behövs och följa bestämmelserna?
Rutiner för kontroll, drift och underhåll
- Finns det rutiner för regelbunden kontroll av utsläpp till luft, mark och vatten?
- Finns det rutiner för kontroll av lukt, buller eller annat som kan påverka människa eller miljö?
- Har vi tillräckliga instruktioner för drift och underhåll av utrustning inom produktionen?
- Har vi tillräckliga instruktioner för drift och underhåll av reningsanläggningar och oljeavskiljare?
Hantera kemikalier
- Hur förvarar och hanterar vi kemikalier?
- Har vi tillräckliga rutiner kring hantering av kemikalier?
- Är våra kemikalier korrekt märkta?
- Finns säkerhetsdatablad tillgängliga?
- Finns det en kemikalieförteckning?
- Arbetar vi för att undvika miljö- och hälsofarliga kemiska produkter?
- Finns utrustning för att ta hand om spill och läckage (absorptionsmedel med mera)?
Hushålla med resurser och välja produkter
- Kan vi minska förbrukningen av energi, kemikalier eller råvaror?
- Kan vi byta ut kemikalier mot sådana som är mindre farliga?
- Kan vi ändra inköpsrutinerna så att miljöpåverkan minskar från råvaror, energi, kemikalier med mera?
- Kan vi bidra till att minska miljöpåverkan från gods-och persontransporter inom och till eller från verksamheten?
Hantera avfall
- Har vi tillräckliga rutiner för avfallshanteringen?
- Kan vi minska avfallsmängden, kan vi sortera avfallet bättre, kan vi återanvända eller återvinna mer?
- Vilket farligt avfall finns i verksamheten?
- Har vi tillräckliga rutiner för hantering av farligt avfall? Förvaring? Märkning?
- Upprättar vi transportdokument vid transport av farligt avfall? Sparar vi dessa?
- Vet vi att den som hämtar avfallet har rätt kompetens och behörighet?
Bedöma risker
- Vilka är riskerna med verksamheten?
- Gör vi regelbundna riskbedömningar?
- Hur gör vi när det kommer in synpunkter eller klagomål på verksamheten?
Rutiner för att hantera avvikelser
- Har vi tillräckliga rutiner för driftstörningar eller olyckshändelser?
- Vem ska vi kontakta? Får miljöförvaltningen omedelbar information vid driftstörning eller olyckshändelse som kan skada människors hälsa eller miljön?
- Vilka åtgärder ska vidtas?
- Hur följer vi upp tillbud och olyckshändelser för att förebygga nya störningar?
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.