Drivmedelsstation
Du som har eller ska starta en drivmedelsstation behöver tänka på hur du hanterar drivmedel på ett säkert sätt, utan att påverka människors hälsa eller miljön. Om du hanterar en större mängd drivmedel varje år ska du också anmäla din verksamhet till miljöförvaltningen.
- Frågor före start
- Anmäla hanteringen till miljöförvaltningen
- Få information inför ett köp
- Egenkontroll av din verksamhet
- Miljöförvaltningens tillsyn
Det finns många saker att tänka på när du driver eller ska starta en drivmedelsstation. Du behöver veta hur du ska hantera drivmedlet säkert, hur du ska se till att drivmedel eller olja inte läcker ut i dagvattensystemet och hur din verksamhet kan påverka omgivningen.
En drivmedelsstation säljer oftast drivmedel till privatpersoner, företag och transportörer, men det kan även vara en tankplats för företagsfordon på den egna fastigheten.
Frågor före start
Här är några frågor som är viktiga att tänka igenom innan start. Men det är också viktigt att du som redan har en drivmedelsstation regelbundet kontrollerar din verksamhet utifrån de regler som gäller.
Platsen:
Utformningen:
Anmäla hanteringen till miljöförvaltningen
Om du kommer att hantera eller hanterar mer än 1000 kubikmeter (m3) flytande motorbränsle per kalenderår, så ska du anmäla din verksamhet till miljöförvaltningen i stadens e-tjänst. När du anmäler verksamheten i e-tjänsten legitimerar du dig med din e-legitimation via BankID på mobilen eller i datorn. Kontakta din bank för att få hjälp att börja använda e-legitimation.
Du måste lämna in din anmälan senast sex veckor innan du planerar att starta din verksamhet. Sedan väntar du in miljöförvaltningens beslut innan du får starta.
Få information inför ett köp
Ska du köpa en drivmedelsanläggning av någon annan? Då kan du mejla eller ringa miljöförvaltningen och få information om verksamhetens historik. Uppgifterna är offentliga och vem som helst kan ta del av dem..
Egenkontroll av din verksamhet
För att följa lagen och se till att drivmedelsstationen sköts på ett säkert sätt, så måste du ha tydliga rutiner för hur du ska kontrollera anläggningen och följa upp eventuella risker. En fungerande egenkontroll betyder att:
- Du har bestämt vem som har miljöansvaret i din verksamhet
- Du har en kemikalieförteckning över de kemikalier du använder i din verksamhet
- Du har rutiner för att kontrollera den utrustning du använder i din verksamhet
- Du göra riskbedömningar för din verksamhet och arbetar aktivt med att minska riskerna.
- Du redovisar till miljöförvaltningen hur mycket drivmedel din anläggning hanterar varje år och du håller koll på hur mycket du använder i verksamheten.
Miljöförvaltningens tillsyn
Miljöförvaltningen har i uppdrag att göra återkommande tillsyn på drivmedelsstationer och andra miljöfarliga verksamheter. I tillsynen kommer en miljöinspektör från oss ut till din verksamhet och kontrollerar att du följer de lagar och förordningar som finns för fordonstvättar. Vi kan göra tillsynen genom att boka tid innan och genom ett oanmält besök, då du inte får veta att vi kommer i förväg.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.