Pant

Plastflaskor och metallburkar ska ingå i ett godkänt retursystem för att få säljas vidare. Därför är det viktigt att du ser till att de som finns i din verksamhet är märkta med rätt pantetikett.

Förpackningar med drycker som läsk, öl, cider, juice och mejeriprodukter är ofta tillverkade av plast eller metall. Det är material som går att återvinna. När du pantar får du tillbaka de pengar du betalade vi köpet för att förpackningen ska kunna pantas. Samma slant får importören eller butiken betala när de köper in produkten. Därför är det viktigt att förpackningen har rätt pantetikett.

Om du till exempel köper en tysk eller dansk burk med läsk, utan pant, till samma pris som en med pant, så har du gjort en riktigt dålig affär. Både för dig och för miljön, eftersom burken inte går att panta. Butiken som sålde burken däremot går med vinst, vilket inte är rättvist jämfört med butiker som gör rätt för sig.

Förpackningar utan pant kan ge böter

Naturvårdsverket ansvarar för att kontrollera att plastflaskor och metallburkar går att panta. På deras webbsida finns mer information om godkända retursystem och vilka produkter som ska ingå i retursystemet.

När Naturvårdsverket kontrollerar pant så gör de oanmälda besök i butiker och i lager hos importörer eller grossister. Hittar de förpackningar som inte ingår i ett godkänt retursystem så kan de i vissa fall fatta beslut om en så kallad miljösanktionsavgift, vilket är en slags böter.

Hur höga böterna blir beror på hur många förpackningar som inte har pant, men som ska ha det. Bötesbeloppet kan bli upp till 50 000 kronor. Därför är det mycket viktigt för dig som säljer plastflaskor och metallburkar att kontrollera och se till att förpackningarna är märkta med rätt pantetikett. Etiketten kan se lite olika ut, men ett av de två nedanstående pantmärkena ska alltid finnas:

Två pantetiketter som visar pant på en 1 krona och 2 kronor.
Två pantetiketter som visar pant på en 1 krona och 2 kronor.

Om du i en butik hittar en plastflaska eller metallburk som inte är märkt med ett av de två märkena så får du gärna kontakta Naturvårdsverket.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00