Kontrollen baseras på riskerna
Livsmedelskontrollen är baserad på de risker som finns i den verksamhet som kontrolleras. Därför är det viktigt att vi har rätt uppgifter om verksamheten, så att vi kan anpassa kontrollen.
Miljöförvaltningen bedömer behovet av kontroll i en verksamhet baserat på de risker som är kopplade till olika varor, verksamheter och sannolikheten att konsumenter blir vilseledda. Olika risker betyder olika behov av kontroll och olika riskklassning. Vi gör fler kontroller där riskerna är som störst.
Miljönämnden beslutar om en kontrollfrekvens utifrån riskklassningen, som bestämmer antalet planerade kontrolltillfällen under kommande femårsperiod. Din verksamhets klassning följer Livsmedelsverkets nya modell för riskklassning och utgår från följande uppgifter.
- Huvudsaklig inriktning: typ av verksamhet och var i kedjan den finns
- Huvudaktiviteter: vad livsmedelsföretaget gör
- Produktgrupper: om livsmedel med specialregler hanteras
- Omfattning: vilken storlek eller spridning verksamheten har.
Du kan alltid överklaga ett beslut om kontrollfrekvens hos miljönämnden och få det prövat på nytt hos länsstyrelsen. För att miljönämnden ska kunna fatta ett välgrundat beslut om kontrollen i din verksamhet, är det viktigt att miljöförvaltningens uppgifter om verksamheten är uppdaterade, till exempel när det gäller information om ansvarig aktör, antal anställda årsarbetskrafter och produktionsvolym.
Meddela förändringar i din verksamhet
Miljöförvaltningen behöver veta vad din verksamhet gör och vilka livsmedel ni hanterar, för att kunna bedöma vilka risker som finns. Därför är det viktigt att du meddelar oss när du förändrar din verksamhet, så att vi kan bedöma om det påverkar riskklassningen och behovet av kontroll. Du meddelar förändringar till oss i stadens e-tjänst.
Om förändringen påverkar verksamhetens riskklassning och kontrollfrekvens, kan du få ett nytt beslut från miljönämnden med en ändrad kontrollfrekvens. När du meddelar oss om en planerad förändring i förväg tar vi inte ut någon avgift för handläggningen.
När du inte meddelar oss i förväg och vi får kännedom om förändringen på annat sätt, till exempel vid ett kontrollbesök, tar vi ut en avgift för ett nytt ärende där kontrollfrekvensen ändras.
Så här skickar du in uppgifterna
- Logga in i e-tjänsten och legitimera dig med e-legitimation.
- Du behöver kunna ange vem som driver verksamheten (aktör), uppgifter om anläggningen, verksamhetens inriktning, aktiviteter, produktgrupper, storlek och eventuell tredjepartscertifiering av verksamheten innan du skickar in.
- Du kan inte lämna in dina uppgifter med en blankett. Om du behöver hjälp att fylla i e-tjänsten kan personal på Helsingborgs kontaktcenter hjälpa dig. Tänk på att det är du som ansvarar för att uppgifterna om din verksamhet stämmer. Här hittar du kontaktuppgifter och öppettider till kontaktcenter.
Exempel på förändringar
Här är några exempel på förändringar som du ska meddela miljöförvaltningen:
- Du utökar din omfattning genom ökad produktionsvolym, startar nya enheter eller fler årsarbetskrafter.
- Du börjar med nya processer och moment
- Du börjar hantera andra typer av livsmedel
- Du börjar importera livsmedel eller material som ska komma i kontakt med livsmedel (ex. förpackningsmaterial)
- Du börjar med distansförsäljning
- Du startar en mobil verksamhet.
Avgift för riskklassning
Livsmedelskontrollen och annan offentlig verksamhet som den hänger ihop med finansieras med en avgift för den verksamhet som kontrolleras. Eftersom klassningen bestämmer hur ofta en verksamhet ska få kontroll, tar miljöförvaltningen ut en avgift för klassningsärendet, men bara i de fall där verksamheten inte har meddelat oss om förändringen i förväg.
Avgiften motsvarar 30 minuters handläggningstid och blir 633 kronor med gällande timtaxa för annan offentlig verksamhet.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.