Kontrollen baseras på riskerna

Livsmedelskontrollen är baserad på de risker som finns i den verksamhet som kontrolleras. Därför är det viktigt att vi har rätt uppgifter om din verksamhet, så att vi kan anpassa kontrollen rätt.

Miljöförvaltningen bedömer behovet av kontroll i en verksamhet baserat på de risker som finns. Olika risker betyder olika behov av kontroll och olika riskklassning. Vi gör kontroll där riskerna är som störst.

Miljönämnden beslutar sedan om en riskklass och en kontrollfrekvens, som bestämmer antalet planerade kontrolltillfällen under kommande femårsperiod. Din verksamhets klassning följer Livsmedelsverkets nya modell för riskklassning och utgår från följande uppgifter.

  • Huvudsaklig inriktning: typ av verksamhet och var i leverantörskedjan den finns
  • Huvudaktiviteter: vad livsmedelsföretaget gör
  • Produktgrupper: om livsmedel med specialregler hanteras
  • Omfattning: vilken storlek eller spridning verksamheten har.

Du kan alltid överklaga ett beslut om riskklassning hos miljönämnden och få det prövat på nytt hos länsstyrelsen. För att miljönämnden ska kunna fatta ett välgrundat beslut om kontrollen i din verksamhet, är det viktigt att miljöförvaltningens uppgifter om verksamheten är uppdaterade, till exempel när det gäller information om ansvarig aktör, antal anställda årsarbetskrafter och produktionsvolym.

Meddela förändringar i din verksamhet

Miljöförvaltningen behöver veta vad din verksamhet gör och vilka livsmedel ni hanterar, för att kunna bedöma vilka risker som finns. Därför det viktigt att du meddelar oss när du förändrar din verksamhet, så att vi kan bedöma om det påverkar riskklassningen och behovet av kontroll. Du meddelar förändringar till oss i stadens e-tjänst för riskklassning.

Om förändringen påverkar verksamhetens riskklassning, kan du få ett nytt beslut från miljönämnden med en ändrad kontrollfrekvens. När du meddelar oss om en planerad förändring i förväg tar vi inte ut någon avgift för handläggningen.

När du inte meddelar oss i förväg och vi får kännedom om förändringen på annat sätt, till exempel vid ett kontrollbesök, tar vi ut en avgift för ett nytt ärende där kontrollfrekvensen ändras.

Så här skickar du in uppgifterna

Exempel på förändringar

Här är några exempel på förändringar som du ska meddela miljöförvaltningen:

  • Du utökar din omfattning genom ökad produktionsvolym, startar nya enheter eller fler årsarbetskrafter.
  • Du börjar med nya processer och moment
  • Du börjar hantera andra typer av livsmedel
  • Du börjar importera livsmedel eller material som ska komma i kontakt med livsmedel (ex. förpackningsmaterial)
  • Du börjar med distansförsäljning
  • Du startar en mobil verksamhet.

Exempel utifrån anläggningstyp

Avgift för riskklassning

Livsmedelskontrollen och annan offentlig verksamhet som den hänger ihop med finansieras med en avgift för den verksamhet som kontrolleras. Eftersom klassningen bestämmer hur ofta en verksamhet ska få kontroll, tar miljöförvaltningen ut en avgift för klassningsärendet, men bara i de fall där verksamheten inte har meddelat oss om förändringen i förväg.

Avgiften motsvarar 30 minuters handläggningstid och blir 633 kronor med gällande timtaxa för annan offentlig verksamhet.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00