Solarier
Du som driver eller vill starta en solarieverksamhet måste anmäla det till miljöförvaltningen. Det är också viktigt att du följer Strålsäkerhetsmyndighetens regler så att hälsoriskerna minimeras, rätt utrustning används, åldersgränsen följs och dina kunder får den information de har rätt till.
- Anmäl före start och vid ändring
- Säkra och informera om 18-årsgränsen
- Krav på Bank-id för obemannad ålderskontroll
- Märkta lysrör och rätt UV-typ
- Undvik oavsiktlig strålning
- Följ 15 minuters-regeln
- Miljöförvaltningens tillsyn
- Sälja kosmetiska produkter
- Ta hand om farligt avfall
Miljöförvaltningen gör tillsyn av solarierna i Helsingborg, men det är Strålsäkerhetsmyndigheten som tar fram regler och föreskrifter. Du som verksamhetsutövare är skyldig att följa föreskrifterna och de krav som finns i miljöbalken. Kraven handlar om att kunderna som solar ska få rätt information, att hälsoriskerna minimeras och att rätt utrustning används.
Mer om regler för solarier på Strålsäkerhetsmyndighetens webbsida.
Anmäl före start och vid ändring
Om du vill starta solarieverksamhet ska du anmäla det till miljöförvaltningen senast sex veckor innan planerad start. Du anmäler din verksamhet i stadens i e-tjänst. I anmälan beskriver du din verksamhet och bifogar två dokument som visar:
- en ritning eller skiss över lokalen med solariebäddar, städutrymme, tvättställ, ventilation, eventuell dusch och toalett.
- ett intyg från solarietillverkaren om att solarierna stämmer överens med kraven i svensk standard SS-EN 60335-2-27:2010.
För anmälan betalar du anmälningsavgift baserad på 6 timmars handläggningstid.
Om verksamheten upphör, flyttar, byter ägare eller om större förändringar görs i verksamheten ska du även anmäla det till miljöförvaltningen i stadens e-tjänst. När du anmäler verksamheten i e-tjänsten legitimerar du dig med din e-legitimation via BankID på mobilen eller i datorn. Kontakta din bank för att få hjälp att börja använda e-legitimation.
Säkra och informera om 18-årsgränsen
Sedan den 1 september 2018 är det inte tillåtet att låta personer under 18 år sola i ett kosmetiskt solarium. Du som driver en solarieverksamhet måste därför ha ett stabilt och säkert system som gör att personer under 18 år inte kan komma in på solariet. Eftersom miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet, så är det under vår tillsyn som du ska bevisa att systemet i din verksamhet fungerar.
På Strålsäkerhetsmyndighetens webbsida kan du ladda ner en affisch om åldersgränsen som vänder sig till kunder under 18 år. Vi rekommenderar att du sätter affischen väl synligt i din lokal. Att yrkesmässigt låta någon under 18 år sola i ett kosmetiskt solarium är en straffbar handling.
Krav på Bank-id för obemannad ålderskontroll
Från 2021 kommer miljöförvaltningen att ställa krav på att identifiering sker med Bank-id i passagesystem på obemannade solarier där personal inte kontrollerar varje kunds ålder.
Att bara låta kunder identifiera sig i entrén eller genom att registrera sitt personnummer i en mobilapp inför det första besöket och sedan få tillträde till hela solariet, utan vidare identifiering eller ålderskontroll, är inte ett system som miljöförvaltningen godkänner. Vi kommer inte heller acceptera system där kunder kan identifiera sig, betala och låsa upp solariebås på distans utan att vara på plats. Identifiering med hjälp av koder, passerbrickor eller mobilappar utan Bank-id vid varje besök räcker inte heller.
För att passagesystem på obemannade solarier ska klara miljöförvaltningens krav ska de ha någon av följande lösningar:
- identifiering med Bank-id vid betalning,
- identifiering med Bank-id innan kunden kan använda solariebåset,
- eller identifiering med Bank-id innan solningen startar.
Vi utgår från ett vägledande rättsfall i kammarrätten när vi bedömer olika tekniska system för ålderskontroll ditt och andra obemannade solarier.
Märkta lysrör och rätt UV-typ
Alla solarielysrör i ditt solarium ska vara märkta med ekvivalenskod och bäddarna ska vara märkta med ett ekvivalenskodsintervall, där det även framgår att solariet är av UV-typ 3. Solarielysrör som saknar ekvivalenskoder eller är av annan UV-typ godkänns inte. Lysrören måste ha ekvivalenskoder med X- och Y-värden som ligger inom bäddens ekvivalenskodsintervall.
Undvik oavsiktlig strålning
Solariet i din verksamhet ska vara placerat eller avskärmat så att människor inte får strålning på sig utan att de vill det. Det är också viktigt att informera kunderna om hur de bör sola, beroende på vilken hudtyp de har. Solarietillverkarens exponeringsschema med anvisningar ska finnas väl synligt för den som ska använda solariet.
Affischen ”Råd för att skydda din hälsa” ska sättas upp på eller intill:
- Varje solarium som upplåts till allmänheten.
- Plats där kunder betalar eller bokar tid för solning.
- Plats där kunder kan få individuellt anpassade solningsscheman.
Affischen ska minst ha format A3, vara i färg, och vara placerade så att de är väl synliga och så att texten är läslig för den som ska använda solariet.
Ladda ner affischen från Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats.
Du behöver också ha skyddsglasögon tillgängliga för varje kund och glasögonen ska uppfylla svensk standard SS-EN 60335-227:2010.
Följ 15 minuters-regeln
För att minska risken för skador på hud ska obemannade solarium bara erbjuda 15 minuters soltid per soltillfälle för kunderna. Därför är det viktigt att strömmen till lysrören stängs av automatiskt efter 15 minuter. Bädden ska ha ett extra tidur som stänger av strömmen efter 15 minuter för att det inte ska vara möjligt att sola längre tid än så.
Obemannade solarier ska också informera sina kunder om reglerna genom att sätta upp miljöförvaltningens informationsblad ”Du vill sola säkert” väl synligt i lokalen.
Ladda ner informationsbladet ”Du vill sola säkert”.
Städ- och rengöringsrutiner
Det är viktigt att din solarieverksamhet har tydliga rutiner för städning och rengöring, för att minska risken för bakterier och smittspridning. Här kommer några viktiga punkter att tänka på.
Miljöförvaltningens tillsyn
Miljöförvaltningen gör regelbunden tillsyn av din solarieverksamhet vartannat år. Du betalar en årlig tillsynstid baserat på hur många solariebäddar du har. En eller två bäddar innebär en tillsynstid på två timmar per år, medan tre eller fler bäddar innebär en tillsynstid på tre timmar per år. Läs mer om taxor och avgifter.
Sälja kosmetiska produkter
Din verksamhet får inte sälja kosmetiska eller hygieniska produkter som ska användas innan solning för att förstärka den ultravioletta strålningens verkningar. Detta gäller alla produkter som i marknadsföring eller märkning sägs bidra till att huden blir brun.
Om du säljer andra kosmetiska produkter i din verksamhet, så har du ett ansvar även för de produkterna. Var därför noga med vilka produkter du väljer, kontrollera att märkningen stämmer och att särskilda försiktighetsåtgärder finns på svenska. Skulle vi vid en tillsyn göra en kontroll av märkningen och den visar sig vara fel kan du komma att få betala en miljösanktionsavgift.
Läs mer om försäljning av kosmetiska produkter.
Ladda ner ett informationsblad om att använda och sälja kosmetiska produkter.
Ta hand om farligt avfall
Farligt avfall som uppstår i din verksamhet kan till exempel vara rester av kemikalier eller lysrör från solariebäddarna. Avfallet ska hanteras så det inte utgör en risk för människors hälsa eller miljön, och förvaras oåtkomligt för kunderna.
Ditt farliga avfall ska lämnas in till en avfallsanläggning som tar emot avfallet. Du anmäler transporten till länsstyrelsen och lämnar sedan själv behållaren till en avfallsanläggning, eller så anlitar du en godkänd avfallstransportör. Fråga alltid efter mottagnings-/leveranskvitto på lämnat riskavfall, av avfallsanläggningens personal, eller från din transportör och spara dessa uppgifter i minst tre år. Du ska kunna vissa upp kvittot för miljöförvaltningen eller annan tillsynsmyndighet som frågar efter det.
Från och med den 1 november 2020 skärptes kraven på att alla verksamheter ska rapportera uppgifter om sitt farliga avfall, exempelvis stickande och skärande avfall, till ett nytt avfallsregister. Syftet med det nya avfallsregistret är att säkerställa att avfallet slutligen tas omhand på rätt sätt. Mer information om de nya regler och hur du registrerar uppgifterna hittar du på Naturvårdsverkets webbplats.
När du lämnar ifrån dig ditt farliga avfall, antingen till en avfallsanläggning eller till en transportör, ska du rapportera det till Naturvårdsverkets avfallsregister.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.