Kosmetiska solarier

Du som vill starta en kosmetisk solarieverksamhet måste anmäla det till miljönämnden senast sex veckor innan planerad start. Det är också viktigt att du följer Strålsäkerhetsmyndighetens regler så att hälsoriskerna minimeras, rätt utrustning används, åldersgränsen följs och dina kunder får den information de har rätt till.

Miljöförvaltningen gör tillsyn av kosmetiska solarier i Helsingborg, men det är Strålsäkerhetsmyndigheten som tar fram regler och föreskrifter. Du som verksamhetsutövare är skyldig att följa föreskrifterna och de krav som finns i miljöbalken.

Mer om regler för solarier på Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats.

Nya regler från 15 september 2025

Den 15 september 2025 började nya föreskrifter att gälla för verksamheter med kosmetiska solarier. Syftet är att förtydliga kraven och stärka strålskyddet. Föreskrifterna ersätter de tidigare reglerna i SSMFS 2012:5. Reglerna gäller inte för medicinska solarier eller för privat användning i hemmet.

Du som driver en verksamhet med kosmetiska solarier bör:

De viktigaste förändringarna:

  • Nytt ord för solarier: Solarier kallas nu ”kosmetiska solarier” i regelverket.
  • Digital information: vid bokning och betalning digitalt ska viss information finnas tillgänglig, inte bara finnas fysiskt.
  • Marknadsföring: det är inte tillåtet att framställa kosmetiska solarier som hälsofrämjande.
  • Förbud: det är förbjudet att tillhandahålla produkter som är avsedda att appliceras på huden före solning.
  • Egenkontroll: verksamheten ska ha ett dokumenterat program för egenkontroll och ha det tillgängligt för miljöförvaltningen.

Anmäl före start och vid ändring

Om du startar en ny verksamhet med kosmetiska solarier ska du anmäla det till miljönämnden senast sex veckor innan planerad start. Du anmäler din verksamhet i stadens i e-tjänst. I anmälan beskriver du din verksamhet och bifogar två dokument som visar:

  • en ritning eller skiss över lokalen med solariebäddar, städutrymme, tvättställ, ventilation, eventuell dusch och toalett.
  • ett intyg från solarietillverkaren om att solarierna stämmer överens med kraven i svensk standard SS-EN 60335-2-27:2010.

För anmälan betalar du en anmälningsavgift baserad på 6 timmars handläggningstid.

Om verksamheten upphör, flyttar, byter ägare eller om större förändringar görs i verksamheten ska du även anmäla det till miljöförvaltningen i stadens e-tjänst. När du anmäler verksamheten i e-tjänsten legitimerar du dig via BankID.

Information vid digital bokning/betalning

Följande information ska finnas tillgänglig vid digital bokning och betalning:

  • Exponeringsschema från solarietillverkaren.
  • Hälsoråd.
  • Information om att huden ska vara fri från krämer och kosmetiska produkter.

Säkra och informera om 18-årsgränsen

Det är inte tillåtet att låta personer under 18 år sola i ett kosmetiskt solarie. Du som driver en solarieverksamhet måste därför ha ett stabilt och säkert system som gör att personer under 18 år inte kan nyttja solariet. Eftersom miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet är det till oss om du ska visa att systemet i din verksamhet fungerar.

På Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats kan du ladda ner en affisch om åldersgränsen som vänder sig till kunder under 18 år. Affischen ska vara uppsatt inom verksamheten och finnas väl synlig vid plats där solningen betalas eller bokas. Att yrkesmässigt låta någon under 18 år sola i ett kosmetiskt solarium är en straffbar handling.

Krav på BankID för obemannad ålderskontroll

Miljöförvaltningen ställer krav på att identifiering sker med BankID  i passagesystem på obemannade kosmetiska solarier, det vill säga där personal inte kontrollerar varje kunds ålder.

Att bara låta kunder identifiera sig i entrén eller genom att registrera sitt personnummer i en mobilapp inför det första besöket och sedan få tillträde till hela solariet, utan vidare identifiering eller ålderskontroll, är inte ett system som miljöförvaltningen godkänner. Vi kommer inte heller acceptera system där kunder kan identifiera sig, betala och låsa upp solariebås utan att vara på plats. Identifiering med hjälp av koder, passerbrickor eller mobilappar utan Bank-id vid varje besök räcker inte heller.

För att passagesystem på obemannade kosmetiska solarier ska klara kraven på ålderskontroll ska de ha någon av följande lösningar:

  • Identifiering med BankID vid betalning.
  • Identifiering med BankID innan kunden kan använda solariebåset.
  • Identifiering med BankID innan solningen startar.

Märkta lysrör och rätt UV-typ

Alla solarielysrör i ditt kosmetiska solarium ska vara märkta med ekvivalenskod och bäddarna ska vara märkta med ett ekvivalenskodsintervall, där det även framgår att solariet är av UV-typ 3. Solarielysrör som saknar ekvivalenskoder eller är av annan UV-typ godkänns inte. Lysrören måste ha ekvivalenskoder med X- och Y-värden som ligger inom originalrörens ekvivalenskodsintervall. På begäran ska du kunna visa typprovningsprotokoll eller andra handlingar som styrker vilka rör som är bäddens originalrör. Se därför till att få dessa från din leverantör vid inköpet.

Hjälp kunderna att sola säkert

Det är viktigt att informera kunderna om hur de bör sola beroende på vilken hudtyp de har. Solarietillverkarens exponeringsschema med anvisningar ska finnas väl synligt för den som ska använda solariet.

Affischen ”Råd för att skydda din hälsa” ska sättas upp på eller intill:

  • Varje kosmetiskt solarium som upplåts till allmänheten.
  • Plats där kunder betalar eller bokar tid för solning, även digitalt.
  • Plats där kunder kan få individuellt anpassade solningsscheman (exponeringsschema).

Affischen ska minst ha format A3, vara i färg och vara placerade så att den är väl synlig och att texten är läslig för den som ska använda det kosmetiska solariet.

Ladda ner affischen från Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats.

Du behöver också ha skyddsglasögon tillgängliga för varje kund och glasögonen ska uppfylla svensk standard SS-EN 60335-227:2010.

Följ 15 minuters-regeln

För att minska risken för skador på hud ska obemannade kosmetiska solarium bara erbjuda 15 minuters soltid per soltillfälle för kunderna. Därför är det viktigt att strömmen till lysrören stängs av automatiskt efter 15 minuter. Bädden ska ha ett extra tidur som av säkerhetsskäl stänger av strömmen efter 15 minuter för att det inte ska vara möjligt att sola längre tid.

Obemannade kosmetiska solarier ska också informera sina kunder om reglerna genom att sätta upp miljöförvaltningens informationsblad ”Du vill sola säkert” väl synligt i lokalen, lämpligen i entrén och i varje solarium.

Ladda ner informationsbladet ”Du vill sola säkert”.

Egenkontroll

Du som driver ett kosmetiskt solarie måste ha ett dokumenterat program för egenkontroll som visar hur din verksamhet följer reglerna. Dokumentet ska finnas tillgängligt för miljöförvaltningen. Observera att varje kosmetiskt solarium ska genomgå service minst en gång om året.

Städ- och rengöringsrutiner

Det är viktigt att din solarieverksamhet har tydliga rutiner för städning och rengöring, för att minska risken för bakterier och smittspridning. Här kommer några viktiga punkter att tänka på.

Marknadsföring

Du får inte säga eller skriva att kosmetiska solarier ger medicinska eller hälsosamma effekter i när du marknadsför dem.

Sälja kosmetiska produkter

Din verksamhet får inte sälja kosmetiska eller hygieniska produkter som är avsedda att användas innan solning.

Om du säljer andra kosmetiska produkter i din verksamhet, så har du ett ansvar för de produkterna. Var därför noga med vilka produkter du väljer, kontrollera att märkningen stämmer och att särskilda försiktighetsåtgärder finns på svenska. Skulle vi vid en tillsyn göra en kontroll av märkningen och den visar sig vara fel kan du komma att få betala en miljösanktionsavgift.

Läs mer om försäljning av kosmetiska produkter.

Ladda ner ett informationsblad om att använda och sälja kosmetiska produkter.

Ta hand om farligt avfall

Farligt avfall som uppstår i din verksamhet kan till exempel vara rester av kemikalier eller lysrör från solariebäddarna. Avfallet ska hanteras så det inte utgör en risk för människors hälsa eller miljön,  och förvaras oåtkomligt för kunderna.

Ditt farliga avfall ska lämnas in till en avfallsanläggning som tar emot avfallet. Du anmäler transporten till länsstyrelsen och lämnar sedan själv avfallet till en avfallsanläggning, eller så anlitar du en godkänd avfallstransportör. Fråga alltid efter mottagnings-/leveranskvitto på lämnat farligt avfall från avfallsanläggningens personal eller från din transportör och spara dessa uppgifter i minst tre år. Du ska kunna vissa upp kvittot för miljöförvaltningen eller annan tillsynsmyndighet som frågar efter det.

Alla verksamheter ska rapportera uppgifter om sitt farliga avfall till ett avfallsregister. Syftet med avfallsregistret är att säkerställa att avfallet slutligen tas omhand på rätt sätt. Mer information om de nya reglerna och hur du registrerar uppgifterna hittar du på Naturvårdsverkets webbplats.

När du lämnar ifrån dig ditt farliga avfall, antingen till en avfallsanläggning eller till en transportör, ska du rapportera det till Naturvårdsverkets avfallsregister inom två arbetsdagar. Utebliven rapportering kan innebära en miljösanktionsavgift för din verksamhet.

Miljöförvaltningens tillsyn

Miljöförvaltningen gör regelbunden tillsyn av din solarieverksamhet. Du betalar en årlig tillsynstid baserat på hur många solariebäddar du har. En eller två bäddar innebär en tillsynstid på två timmar per år, medan tre eller fler bäddar innebär en tillsynstid på tre timmar per år. Läs mer om taxor och avgifter.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00