Hygienkrav och rengöring

När du behandlar en kund i en hygienisk behandlingsverksamhet är det väldigt viktigt att du har en god handhygien och att redskap, utrymmen och material är desinficerade för behandlingen. Kunden bör också fylla in en skriftlig hälsodeklaration, så att du kan försäkra dig om att hen kan behandlas.

Kom ihåg hygienen vid varje behandling

God hygien är väldigt viktigt vid hygienisk behandling. Förutom rena händer så bör du ha handskar och skydds- eller arbetskläder. Före behandling ska du alltid ha tvättat händerna med tvål och vatten. Du ska också använda handdesinfektionsmedel, även om du använder dig av handskar. Händerna torkar du med papper eller med en frottéhandduk som du tvättar efter användning.

Dina naglar bör vara kortklippta och du ska inte ha smycken eller klocka när du arbetar. Miljöförvaltningens inspektörer bedömer verksamheter utifrån Socialstyrelsens allmänna råd för yrkesmässig hygienisk behandling i sin tillsyn.

Kundens hälsodeklaration och råd om eftervård

Innan du börjar behandlingen bör kunden fylla i en hälsodeklaration. Hälsodeklarationen bör innehålla frågor enligt Socialstyrelsens rekommendationer, som frågor om kunden:

  • har kontaktallergier
  • har en tillfällig infektion i kroppen
  • har en hudsjukdom
  • har diabetes
  • har sår med en infektion på någon kroppsdel
  • har en hjärtsjukdom eller medfödd hjärtskada
  • har en känd antibiotikaresistens, särskilt MRSA
  • tillhör en immunsvag grupp (inräknat gravida)
  • har ett implantat
  • tar medicin regelbundet (och vilken/varför) eller har tagit läkemedel de senaste 24 timmarna.

Om kunden har psoriasis, diabetes, hjärtproblem, MRSA eller är immunsvag, rekommenderas hen att först kontakta sin behandlande läkare. Det är lämpligt att avboka/omboka kund om kunden har infektion i kroppen, är påverkad av alkohol/droger eller om det av annan anledning är olämpligt att utföra ingreppet vid den inbokade tiden. I de fall där kunden behöver eftervård bör hen få med sig den informationen skriftligt. Vad eftervården innehåller beror på vilken typ av behandling kunden har fått.

Rengöring, desinficering och sterilisering

Allt material, utrymmena och inredningen i en hygienisk behandlingslokal ska vara lätta att rengöra och desinficera. Redskap ska rengöras efter varje behandling och engångsmaterial ska användas när rengöring annars är svårt. Det bör inte finnas textiler vid behandlingsplatserna, men om det används ska textilerna bytas efter varje kund och tvättas i minst 60 grader.

När flergångsmaterial används kan det vara lämpligt att plasta in instrument, utrustning eller behandlingsplats vid behov. Redskap, både sterila och icke sterila, ska förvaras i separata lådor eller skåp utan risk för kontaminering. Rengöring av redskap bör ske enligt följande stege:

En torrsterilisator ska funktionstestas regelbundet. Sporprov är lämpligt att göra fyra gånger om året. Första provet ska redovisas till tillsynsmyndigheten och de andra proverna ska sparas för att kunna visas upp vid en tillsyn. Det är du som har verksamheten som ansvarar för att utrustningen fungerar och att instrumenten rengörs på rätt sätt.

En noggrann mekanisk rengöring av lokalen och ytorna i den är en förutsättning för att kunna rena lokalen från eventuella smittor. Om du använder desinfektionsmedel så ska medlet dränkas in i en torkduk och som du sedan bearbetar ytorna med kraftigt. Om det inte finns något rengöringsmedel (tensid) i desinfektionsmedlet, så måste ytan rengöras innan desinfektionen.

De desinfektionsmedel som används bör vara anpassade för verksamheten och det är viktigt att du följer användarinstruktionerna. Ytor som kommer i kontakt med hud eller kan beröras under behandlingen bör rengöras och desinficeras efter avslutad behandling.

Använd rätt desinfektionsmedel

När du rengör och desinficerar är det viktigt att du väljer effektiva desinfektionsmedel med så små risker som möjligt för miljön och människors hälsa. Här kommer några råd om vad medlet ska innehålla för de viktigaste delarna av din verksamhet:

  • Redskap och ytor: iso-propanol eller n-propanol (40-50 volymprocent) eller etanol (55-85 volymprocent).
  • Händer: etanol (70 volymprocent) eller iso-propanol (60 volymprocent).
  • Kundens hud: klorhexidinsprit 5mg/ml då det är långtidsverkande. Testa på en annan hudyta innan behandling. Skulle det ge rodnad på huden kan du istället använda alkohol (70 volymprocent).

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00