Erbjud återanvändbara muggar och matlådor

Din servering kan behöva byta ut muggar, matlådor och andra engångskärl som är gjorda av plast. I stället ska dina kunder kunna välja att bli serverade i kärl som är återanvändbara eller tillverkade helt i papp. Du ska även informera kunderna om miljöfördelarna med deras val.

En matlåda med pommes och hamburgare och två muggar med plastlock.
Foto: Caleb Oquendo/Pexels

Vem gäller det?

Kravet på att erbjuda kunder återanvändbara muggar, matlådor och andra engångskärl gäller livsmedelsföretag som:

  • Serverar snabbmat eller dryck i 150 eller fler engångsmatlådor och engångsmuggar per dag, räknat som ett genomsnitt för alla de dagar som försäljningsstället är öppet under ett kalenderår
  • Snabbmat betyder mat som kan ätas direkt utan tillagning, antingen på plats eller kort efter att kunden tagit med sig maten.

När gäller det?

De nya reglerna gäller sedan 1 januari 2024 och framåt. Den 1 januari 2026 utökas kravet till livsmedelsföretag som serverar 75 eller fler engångsmatlådor och engångsmuggar per dag.

Vad är verksamhetens ansvar?

Om din servering omfattas av kravet ska du:

  • Erbjuda muggar och matlådor som kan användas flera gånger, eller muggar och matlådor som är tillverkade till 100 procent av papp eller kartong.
  • Se till att produkterna du använder uppfyller kraven på livsmedelssäkerhet. Mer information om material i kontakt med livsmedel finns hos Livsmedelsverket.
  • Informera kunderna om möjligheten att bli serverad i återanvändbara muggar, matlådor och andra flergångskärl, om du väljer att använda dessa.
  • Berätta även om miljöfördelarna med att minska användningen av engångsartiklar.
  • Se till att informationen kan läsas på plats, till exempel på en skärm eller en skylt. Det räcker inte med QR-kod eller länk till en hemsida.

Vilka rutiner kan behövas?

Här är några förslag på frågor att ha koll på i ditt företags egenkontroll: 

  • Hur många muggar, matlådor och andra engångskärl säljer du per dag? Räkna som ett genomsnitt för alla de dagar som försäljningsstället är öppet under ett kalenderår.
  • Vilka material dina engångskärl består av? Tänk på att vissa förpackningar och kärl i papp faktisk kan innehålla plast.
  • Om du väljer att servera i återanvändbara kärl, hur ser du till att de kan diskas och användas på nytt i ett roterande system?
  • Hur blir kundinformationen om återanvändbara kärl tydlig och lättillgänglig?
  • Vilken dokumentation har mina leverantörer om vilka material som engångs- eller flergångskärl är gjorda av?
  • Hur ser jag till att de muggar, matlådor och kärl jag väljer är säkra att servera i och klarar kraven för material i kontakt med livsmedel?

Vilka undantag finns?

Maten du serverar i engångskärl omfattas inte av kravet om:

  • Du säljer färre än 150 engångsmuggar och matlådor per dag (75 från 1 januari 2026).
  • Du redan erbjuder matlådor, muggar och kärl som är 100 procent papp eller kartong.
  • Du säljer färdigförpackad mat som inte ska ätas direkt eller inte räknas som snabbmat.
  • Du köper in och serverar snabbmat packad i en plastmatlåda från en oberoende aktör, som inte är en del av ditt företag.
  • Du säljer mat i flexibla omslag, till exempel plastfilm runt baguetter eller papper runt hamburgare.

Vilka engångsartiklar ska tas bort helt?  

  • Vissa engångsartiklar i plast har varit förbjudna sedan 2022, eftersom de ofta slängs och blir skräp i naturen.
  • De ska tas bort från din servering, om du inte redan har gjort det. Artiklarna finns att beställa i andra material än plast.
  • Förbudet gäller bestick (gafflar, knivar, skedar, ätpinnar), tallrikar med ett tunt plastskikt, sugrör, omrörare för drycker, samt matlådor och muggar som är tillverkade i polystyren.
  • Naturvårdsverket har mer information om engångsartiklar i serveringar och butiker.

Var finns kraven?

Lagkraven finns i:

Hur kontrolleras kraven?

  • Miljöförvaltningen kommer att göra tillsyn hos serveringar utifrån lagkraven i miljöbalken med start hösten 2025.
  • Tillsynen görs utöver den vanliga, planerade livsmedelskontrollen och avgiften för den betalas för sig.
  • Du kan få råd och exempel på hur din servering kan anpassas från våra miljöinspektörer.
  • Det är varje företags ansvar att både veta och kunna redovisa om en servering omfattas av kraven eller inte.

Vad kostar det?

  • Ditt livsmedelsföretag betalar en avgift för den tillsyn som miljöförvaltningen gör i verksamheten. För 2025 är avgiften 1258 kronor per timme. I den totala tiden för varje ärende räknas förarbete, tillsyn på plats och efterarbete. Här finns gällande taxor och avgifter för tillsyn enligt Miljöbalken.
  • Miljönämnden kan besluta om en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor för företag som inte erbjuder muggar och matlådor som är helt i papp eller återanvändningsbara, trots att ett serveringsställe omfattas av lagkraven.

Vanliga frågor och svar

Var finns mer information?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00