Handläggningstider

Här kan du se ungefär hur lång tid det tar att handlägga en ansökning om alkohol- och serveringstillstånd.

Tänk på att handläggningstiderna kan vara något längre under sommaren, så skicka gärna in dina ärenden i god tid.

Stadigvarande serveringstillstånd

Den normala handläggningstiden för serveringstillstånd är cirka 2 månader.

Tillfälligt serveringstillstånd för etablerade krögare

Om du är etablerad krögare är handläggningstiden för att få tillfälligt serveringstillstånd cirka 6 veckor.

Tillfälligt serveringstillstånd för icke etablerade krögare

Handläggningstiden för tilfälligt serveringstillstånd för icke etablerade krögare är cirka 2 månader.

Skillnaderna i handläggningstid för tillfälliga tillstånd beror på att utredningsarbetet blir mindre omfattande om du är känd och utredd sedan tidigare hos tillståndsenheten.

Tillfälligt serveringstillstånd för slutna sällskap

Tillfälligt serveringstillstånd till slutna sällskap kräver inte en lika omfattande utredning som servering till allmänheten har därför en handläggningstid på cirka 4 veckor.

Varför tar det så lång tid?

Remisshanteringen tar tid. Vi skickar oftast remisser till polisen, skatteverket, miljönämnden och brandförsvaret. Ibland tar det tid innan vi får svar.

Om du ändrar din ansökan under pågående utredning måste vi pröva de nya förhållandena och kanske skicka nya remisser.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00