Ansök om serveringstillstånd

Det här behöver du veta om du vill ansöka om serveringstillstånd för sprit, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker i Helsingborg.

Du gör din ansökan hos den kommun där restaurangen finns. Sökande kan vara ett bolag som har ett organisationsnummer registrerat hos Skatteverket eller en enskild person. Kommunen tar ut en avgift för din ansökan. Här kan du se aktuella avgifter.

Ett serveringstillstånd gäller bara för den tillståndshavare som har fått sitt tillstånd beviljat och för den lokal som är angiven i beslutet. Om verksamheten upphör eller flyttas till annan lokal upphör också tillståndet att gälla

Vad krävs för att få serveringstillstånd?

I alkohollagen ställs många och tydliga krav på den som söker tillstånd för alkoholservering. Du måste anses lämplig för att ha hand om servering av alkohol. Lämplig i det här fallet innebär bland annat att du sköter din ekonomi, inte har ett brottsligt förflutet och att du kan visa kunskaper i alkohollagen i ett kunskapsprov.

Du som sökande är ansvarig för att visa din lämplighet, dels genom att lämna in alla uppgifter som begärs, dels genom att all inlämnad fakta stämmer. Vi gör en prövning av personlig lämplighet på den eller de personer som har betydande inflytande i rörelsen, till exempel en ekonomisk intressent, aktieägare eller platschef.

Remisser och kompletteringar

Remissvar från andra myndigheter kan ibland försvåra möjligheten till att få serveringstillstånd. Det kan handla om tidigare skatteskulder eller begångna brott. Först när alla begärda handlingar har kommit in till tillståndsenheten kan utredningen komma i gång. Hur lång utredningstiden blir påverkas av hur komplett ansökan är. Kompletteringar kan också behöva göras under utredningens gång.

Den ekonomiska delen i utredningen kan ibland vara ganska omfattande. Vi behöver veta varifrån pengarna till din verksamhet kommer. Det innebär att du behöver uppvisa eller styrka hur finansieringen av verksamheten har gått till.

Som exempel kan nämnas:

  • om det är lån från en bank krävs lånehandling
  • för egna sparade medel krävs kontoutdrag
  • för gåva vill vi se både givarens och mottagarens kontoutdrag
  • vid försäljning av värdepapper krävs värdepappersutdrag
  • finns avtal med ett bryggeri vill vi se avtalet
  • för lån från privatperson vill vi se både långivarens och mottagarens kontoutdrag
  • om bolaget ingår i en koncern bifogas en skiss över organisationen så att ägarförhållandena framgår
  • årsredovisning om det avser koncernbidrag från både det givande och mottagande bolaget.

Läs mer

Instruktioner för redovisning av finansiering (pdf, 143 kb).

Instruktioner för redovisning av försörjning (pdf, 195 kb).

Hur går en ansökan till? Här hittar du en snabbguide.

Ansök via e-tjänst

Nu kan du göra de flesta av dina ansökningar och anmälningar till tillståndsenheten via vår e-tjänst. Att söka serveringstillstånd via e-tjänst går till ungefär som när du fyller i en blankett. Skillnaden är att du kan följa ditt ärende från början till slut direkt på webben. Via e-tjänsten kommer din ansökan direkt till en handläggare. Du kan bifoga handlingar digitalt. Du kan självklart också skicka in dem per post eller e-post.

För att kunna ändra dina uppgifter och göra nya anmälningar via e-tjänsten måste du ha en giltig e-legitimation.

Ansök via blankett

Du kan också fylla i och skicka in vår blankett, som du hittar här (pdf). Anvisningar finns i blanketten.