Guide för att ansöka om serveringstillstånd
Den här guiden hjälper dig steg för steg att söka serveringstillstånd. I högerspalten finns instruktioner för att använda guiden.
Fler språk
arrow_forwardPlease bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Den här guiden hjälper dig steg för steg att söka serveringstillstånd. I högerspalten finns instruktioner för att använda guiden.
Skicka in din ansökan via vår e-tjänst eller på avsedd blankett till tillståndsenheten. Det är viktigt att du skickar med alla handlingar som begärs, annars fördröjer du själv ditt ärende. Läs om vilket serveringstillstånd du ska söka här. Det finns bland annat stadigvarande och tillfälliga tillstånd. E-tjänster för serveringstillstånd hittar du här.
När du har skickat in din ansökan kommer den att diarieföras, det vill säga registreras. Sedan får du en handläggare.
Din ansökan skickas vidare till andra myndigheter för att de ska få komma med synpunkter:
Remissvaren som tillståndsenheten får av andra myndigheter kan göra att vi behöver få kompletteringar av dig.
Observera att du även måste registrera livsmedelsverksamhet hos miljöförvaltningen i en separat ansökan.
Handläggaren granskar dina ansökningshandlingar och påbörjar en utredning.
Hur lång tid tar det?
Hur lång utredningstiden blir påverkas av hur komplett din ansökan är när du skickar in den. Det kan hända att vi måste begära in ytterligare uppgifter eller förtydliganden.
När handläggaren fått in eventuella kompletteringar från dig och remissvaren från de andra myndigheterna kan utredningen sammanställas.
Handläggaren tittar då på dina insända handlingar, remissvaren från de andra myndigheterna och vad lagen och riktlinjerna i Helsingborg säger. Sedan får du ett förslag till beslut.
Om det blir ett bifall, beslutas detta av ordföranden i socialnämndens tillståndsutskott (eller av någon annan som blivit utsedd att göra det när ordföranden har fått förhinder).
Om det föreslås ett avslag tas det upp på tillståndsutskottets sammanträde. Då får du möjlighet att komma dit och berätta för ledamöterna vad du ansöker om och varför du anser att du ska få ett serveringstillstånd. Blir beslutet ett avslag kan du överklaga till förvaltningsrätten. Din handläggare informerar dig om hur detta går till.
Vi skickar en faktura till dig för ansöknings- och utredningsavgiften.
Du betalar ansöknings- och utredningsavgiften så snart du har fått en faktura från tillståndsenheten. OBS! Du betalar för utredningsarbetet – inte för beslutet.
Nedan visas länkar, e-tjänster och blanketter som bygger på de steg i guiden som du gått igenom. Klicka på brevsymbolen och du får listan mejlad till den e-postadress du anger. Har du frågor kan du skicka ett mejl till Näringslivsservice.
Titel | Länk | |
---|---|---|
Anmäl dig som webbkund | Anmäl dig som webbkund | |
Sök serveringstillstånd | E-tjänst för att söka serveringstillstånd | |
Anmäl serveringsansvariga | E-tjänst för att anmäla serveringsansvariga | |
Anmäl serveringslokal | E-tjänst för att anmäla serveringslokal | |
Företagslots | Ta hjälp av Företagslots | |
Tillståndsenheten | Kontakta Tillståndsenheten | |
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08:00 - 17:00
Torsdag: 08:00 - 18:00
Fredag: 08:00 - 17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.
Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.
Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00