Sälja e-cigaretter och/eller påfyllningsbehållare
Om du tänker sälja elektroniska cigaretter som kan användas för konsumtion av nikotinånga ska du anmäla detta till tillståndsenheten. Detsamma gäller om du tänker sälja påfyllningsbehållare som innehåller vätska som innehåller nikotin.
Du anmäler försäljningen av elektroniska cigaretter och/eller påfyllningsbehållare till tillståndsenheten innan du börjar din försäljning.
Tillsammans med din anmälan skickar du med en kopia av din butiks egenkontrollprogram över försäljningen av elektroniska cigaretter och/eller påfyllningsbehållare. Egenkontrollprogrammet ska innehålla information om butikens rutiner för försäljning av produkterna. Hur din butiks egenkontrollprogram ser ut bestämmer du själv, men det ska uppfylla de krav som är uppställda i lag.
Du kan börja sälja elektroniska cigaretter och/eller påfyllningsbehållare direkt när du anmält din försäljning till tillståndsenheten. Alla nyanmälda handlare får ett informationsbesök där vi pratar om försäljningsreglerna.
När du börjat sälja e-cigaretter, e-vätskor och påfyllningsbehållare måste du ha koll på
- Att produkterna är korrekt märkta (varningstext),
- Att produkterna har informationsblad och innehållsförteckning på svenska.
- Att produkterna är anmälda till Folkhälsomyndigheten. På deras hemsida kan du läsa om vilka produkter som är aktuella på den svenska marknaden idag.
- Att du kan behöva tillstånd från länsstyrelsen för att sälja akut giftiga e-vätskor och e-cigaretter som innehåller sådana vätskor. För frågor om tillståndet vänder du dig till Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad. Här finns mer information.
Förändringar i din verksamhet
Om du gör en viktig förändring av din verksamhet ska du anmäla förändringen till tillståndsenheten. Exempel på viktiga förändringar kan vara om du byter adress, telefonnummer eller e-postadress.
Du som anmält försäljning av e-cigaretter och/eller påfyllningsbehållare kan enkelt anmäla förändringar direkt på webben med hjälp av vår e-tjänst. Med e-tjänsten kan du:
- Anmäla ändringar i egenkontrollprogrammet – exempelvis ändrade rutiner, nytt namn på försäljningsställe, påbörjad försäljning på internet eller i app.
- Anmäla förändringar i bolaget – exempelvis styrelse- och ägarförändringar, nytt namn, påbörjad försäljning på internet eller i app.
- Anmäla förändrade kontaktuppgifter – exempelvis ny kontaktperson, telefonnummer, adress, postnummer.
- Anmäla om upphörd försäljning – måste göras när du slutar sälja e-cigaretter på anmält försäljningsställe.
- Anmäla dig som webbkund
Observera att om din verksamhet ändrar organisationsnummer ska du anmäla din nya försäljning och samtidigt avanmäla din gamla försäljning. Använd blanketterna för anmälan och avanmälan som du hittar i e-tjänsten.
Innan du börjar använda e-tjänsten
För att kunna anmäla styrelse- och ägarförändringar via e-tjänsten måste du:
- ha ett tobaksförsäljningstillstånd
- ha e-legitimation
- vara webbkund hos tillståndsenheten. Om du inte redan är webbkund anmäl dig som webbkund här.
Avsluta försäljningen
Om du vill sluta sälja elektroniska cigaretter och/eller påfyllningsbehållare ska du avanmäla din försäljning. Använd vår e-tjänst för att skicka in en anmälan om upphörande av försäljning till tillståndsenheten så snart du bestämt dig för att avsluta försäljningen.
Tillsynsavgift
Det kostar pengar att sälja elektroniska cigaretter och/eller påfyllningsbehållare. Genom avgiften betalar du för tillståndsenhetens tillsyn och administration av din försäljning. Tillsynsavgiften ska betalas en gång varje år, vanligtvis under våren. Fakturan skickas till alla ägare av försäljningsställen som finns i tillståndsenhetens register. På hemsidan hittar alla aktuella avgifter.
Frågor?
Du är alltid välkommen att kontakta tillståndsenheten om du har frågor.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.