Sälja eller servera folköl
Du som ska sälja eller servera folköl i Helsingborgs kommun måste anmäla det till tillståndsenheten innan du börjar sälja eller servera.
Anmälan
Du kan enkelt göra din anmälan om försäljning eller servering av folköl via vår e-tjänst. När du vill avsluta din försäljning måste du göra en anmälan om upphörd försäljning (en avanmälan).
Det här gäller om du redan har serveringstillstånd
Om ditt serveringsställe redan har serveringstillstånd behöver du inte anmäla din servering av folköl.
Det här gäller om du vill servera folköl under evenemang
Om du vill servera folköl på ett annat ställe än i din stadigvarande lokal krävs serveringstillstånd för alkohol.
Läs mer om serveringstillstånd.
Krav på mat
Om du säljer eller serverar folköl måste du uppfylla vissa matkrav.
- Om du säljer folköl (detaljhandel) ska du ha ett någorlunda brett sortiment av matvaror i butiken.
- Om du serverar folköl ska du erbjuda ett någorlunda brett sortiment av maträtter under hela serveringstiden. Någon enklare varmrätt krävs.
För att få sälja eller servera mat måste du först och främst få din lokal godkänd som livsmedelslokal. Det är miljönämnden som godkänner detta.
Läs mer om hur du gör för att få din livsmedelsverksamhet prövad.
Observera att ovanstående matkrav inte gäller för tillverkare av folköl.
Egenkontroll
Du som säljer eller serverar folköl ska ha ett egenkontrollprogram och det ska alltid finnas tillgängligt på försäljningsstället eller serveringsstället. Egenkontrollprogrammet ska innehålla information om butikens eller serveringsställets rutiner för försäljningen eller serveringen av folköl. Hur egenkontrollprogrammet ser ut bestämmer du själv så länge det uppfyller lagkraven. På Folkhälsomyndighetens hemsida finns exempel på en mall för egenkontrollprogram för folkölsförsäljning.
Tillsynsavgift
Det kostar pengar att sälja eller servera folköl. Du betalar en årlig avgift för tillståndsenhetens tillsyn och administration av din försäljning. På hemsidan hittar alla aktuella avgifter.
Förändringar i din verksamhet
Om du gör en viktig förändring av din verksamhet har ska du anmäla förändringen till tillståndsenheten via vår e-tjänst (kräver anmälan som webbkund och inloggning med e-legitimation). Med e-tjänsten kan du:
- Anmäla ändringar i egenkontrollprogrammet – exempelvis ändrade rutiner, nytt namn på försäljningsställe, påbörjad försäljning på internet eller i app.
- Anmäla förändringar i bolaget – exempelvis styrelse- och ägarförändringar, nytt namn, påbörjad försäljning på internet eller i app.
- Anmäla förändrade kontaktuppgifter – exempelvis ny kontaktperson, telefonnummer, adress, postnummer.
- Anmäla om upphörd försäljning – måste göras när du slutat sälja tobaksvaror för ansökt försäljningsställe.
- Anmäla dig som webbkund
Observera att om din verksamhet ändrar organisationsnummer ska du skicka in en ny anmälan och samtidigt avanmäla din gamla försäljning eller servering. Använd blanketterna för anmälan och avanmälan som du hittar i e-tjänsten.
Frågor?
Du är alltid välkommen att kontakta tillståndsenheten om du har frågor.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.