Så här gör du för att ansöka om Nyttokort

Om du vill ansöka om Nyttokort och inte arbetar inom Helsingborgs stad gör du det i vårt digitala parkeringssystem.

Först behöver registrera en profil i vårt parkeringssystem och hyra parkeringsplats av Helsingborgs stad. Det gör du såhär:

Steg 1

Här registrerar du din profil för att köpa digitala parkeringstillstånd (du länkas till annan webbplats som öppnas i ett nytt fönster). Om du inte sedan tidigare finns registrerad i vårt system med just det telefonnummer du vill köpa ett nyttokort till så börjar du med att klicka på ”Ny användare” så skickas en inloggningskod till dig. Är du redan registrerad så hoppar du till steg 3.

Arbetar du inom Helsingborgs stad ansöker om parkeringstillstånd via e-tjänsten: Ansökan om nyttokort.

Steg 2

Logga in på ditt konto med det tillfälliga lösenordet som du fått via SMS och ändra till det lösenord som du vill använda.

Steg 3

Kontrollera samt komplettera med namn, adress och e-post (OBS! Dessa fält måste fyllas i).

Steg 4

Registrera ett betalkort (VISA, Mastercard eller Maestrocard). BankID eller mobilt BankID krävs för att säkerställa att kortet är giltigt. Observera att din kortutfärdare (vanligtvis din bank) kan kräva att du tillfälligt öppnar kortet för internetköp, eller på annat sätt godkänner transaktionen.

Steg 5

När ovanstående moment är klara ska du maila till nyttokort@helsingborg.se och ange  telefonnummer, företag och det registreringsnummer du vill ha kopplat till ert nyttokort. Du kommer då att tilldelas produkten ”Helsingborg kval nyttokort”.

Detta är  ett godkännande av din ansökan om nyttokort och är det som gör att du inne i din profil nu kan köpa ett nyttokort som prenumeration. Nyttokortet förnyas och förlängs varje månad till dess att du antingen säger upp det eller om Helsingborgs stad avslutar ert nyttokort.

Steg 6

Ange registreringsnummer (Om du har en personlig skylt, ange det som står på skylten).
Observera att du kan endast ange registreringsnummer i samband med köp av nyttokort. För att ändra registreringsnummer framöver behöver du kontakta stadens kontaktcenter alternativt parkeringsgruppen på stadsbyggnadsförvaltningen.

Steg 7

Genomför köpet.

Tänk på

  • Ditt digitala parkeringstillstånd är inte giltigt innan det dyker upp som aktivt under ”Tillstånd” i systemet ”Parkera Helsingborg” i din profil.
  • Betalning gör du med Visa, Mastercard eller Maestrocard. När registrering och betalning är gjord blir parkeringstillståndet aktivt från det datum som är valt. Du behöver inte lämna något bevis i bilens vindruta. Kontroll görs på bilens registreringsnummer.
  • Parkeringstillstånden gäller per kalendermånad. Månadsabonnemang förlängs automatiskt om du inte aktivt säger upp ditt abonnemang.
  • Pengarna för ditt parkeringstillstånd dras automatiskt vid varje månadsskifte, det är därför viktigt att det finns täckning på kortet vid denna tidpunkt.
  • Du kan inte själv byta det registreringsnummer som ska vara kopplat till tillståndet i e-tjänsten. Detta kan bara kontaktcenter eller stadens parkeringsgrupp göra.
  • Om du vill avsluta ditt parkeringstillstånd på abonnemang, gör du det i e-tjänsten Ditt digitala parkeringstillstånd (länk till en annan webbplats som öppnas i nytt fönster). Vi har ingen uppsägningstid utan tillståndet upphör att gälla samma kalendermånad som du säger upp det. Om du till exempel säger upp ditt avtal den 15 februari löper avtalet ut den sista februari.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00