Egenkontroll för fastighetsägare

Egenkontroll betyder att du som fastighetsägare själv kontrollerar att du följer de regler som gäller för fastigheten och att inte finns risker eller olägenheter för dina hyresgäster.

Det finns många regler och bestämmelser om hur du ska sköta din fastighet. För att se till att du som fastighetsägare klarar kraven, är det viktigt att du har rutiner för hur du ska kontrollera och dokumentera de olika delarna regelbundet, det vill säga en fungerande egenkontroll.

Kontrollera regelbundet

Genom att ha tydliga rutiner och göra kontroller kan du minska kostnaderna för underhållet av din fastighet. Det handlar om att kunna upptäcka, hantera och begränsa eventuella problem, så att du undviker oväntade kostnader, till exempel vid en vattenskada. Om du regelbundet går igenom fastigheten får du även en bättre framförhållning när det gäller stora och oundvikliga kostnader, som till exempel stambyten eller byte av ventilationssystem.

Dokumentera riskerna

För att kunna bedöma slitage och risker i fastigheten är det viktigt att du har en genomtänkt dokumentation. Du ska också kunna redovisa dokumentationen från din egenkontroll i kontakten med olika myndigheter som kontrollerar att du följer regler och riktvärden. Med en tydlig dokumentation har du dessutom lättare att lära upp nyanställda och säkerställa att kunskapen om din fastighet stannar i verksamheten.

Egenkontroll steg för steg

  1. Inventera riskerna i din fastighet, till exempel buller, ventilation, avfall, varmvattentemperatur, radon, fukt och PCB.
  2. Ta reda på vilka lagkrav som gäller. Riktvärden för radon, ventilation, buller och temperaturer finns på Folkhälsomyndighetens webbplats.
  3. Bestäm vem eller vilka inom din organisation som har ansvaret för olika områden, till exempel att ventilationen fungerar, att varmvattnet håller rätt temperatur och riktvärden följs.
  4. Gör de kontroller som du bedömer är nödvändiga.
  5. Samla och dokumentera viktig information. Fundera över vilken information som behöver skrivas ner för att finnas kvar, oavsett om personer med ansvar för olika områden byts ut.
  6. Följ upp egenkontrollen när du behöver det, till exempel efter arbeten i fastigheten, eller när det har kommit nya regler eller riktvärden.

Exempel på frågor för din egenkontroll

  • Känner alla i verksamheten till vilka regler och riktvärden som gäller för den? Räcker era kunskaper till för att följa de bestämmelserna?
  • Vilken kompetens finns i verksamheten? Hur gör ni för att ta in kompetens inom de sakområden där ni behöver det?
  • Hur följer ni upp synpunkter eller klagomål på fastighetens bostäder, skötsel eller annat?
  • Vilka rutiner har ni vid eventuella driftstörningar eller olyckor? Vem ska kontaktas? Hur följer ni upp olika händelser för att se till att de inte händer igen?

Om du har frågor om egenkontroll kan du alltid kontakta miljöförvaltningen via Helsingborgs stads kontaktcenter.

Fastighetsägarnas hemsida finns mer information om egenkontroll som är bra för dig som fastighetsägare att hålla koll på. Där har du som fastighetsägare även möjlighet att boka onlinekurser i egenkontroll.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00