Anmäl förändringar i tobakstillstånd

Ska din verksamhet byta namn eller bolaget/firman ändra adress? Ska ägandeförhållandena ändras eller ska verksamheten upphöra? Tänk på att du måste anmäla detta i god tid till tillståndsenheten.

Anmälan om förändringar i tobakstillstånd gör du enkelt genom vår e-tjänst (kräver anmälan som webbkund och inloggning med e-legitimation).

Här är exempel på sådant du ska anmäla:

  • Ändring av firma/bolagsnamn och postadress – om uppgifter ändras, till exempel namn eller adress.
  • Ändringar i verksamheten – som exempelvis att försäljning över internet eller i en app påbörjas.
  • Personer med betydande inflytande – ändringar i ägandeförhållanden, styrelse eller byte av driftsansvarig.
  • När verksamheten upphör.
  • När ändringar i egenkontrollprogrammet görs – exempelvis ny rutin vid ålderskontroll, ny leverantör, nytt sätt att kontrollera korrekt märkning.

OBS! Tänk på att om din verksamhet byter lokal behöver bolaget/firman ansöka om nyss tobakstillstånd.

Ta gärna kontakt med tillståndsenheten om du är osäker på vad du behöver anmäla.

Enkelt att anmäla via e-tjänsten

Nu kan du som har ett tobakstillstånd anmäla förändringar direkt på webben med hjälp av vår e-tjänst. Med e-tjänsten kan du:

  • Anmäla ändringar i egenkontrollprogrammet – exempelvis ändrade rutiner, nytt namn på försäljningsställe, påbörjad försäljning på internet eller i app.
  • Anmäla förändringar i bolaget – exempelvis styrelse- och ägarförändringar, nytt namn, påbörjad försäljning på internet eller i app.
  • Anmäla förändrade kontaktuppgifter – exempelvis ny kontaktperson, telefonnummer, adress, postnummer.
  • Anmäla om upphörd försäljning – måste göras när du slutat sälja tobaksvaror för ansökt försäljningsställe.
  • Anmäla dig som webbkund

Innan du börjar använda e-tjänsten

För att kunna anmäla styrelse- och ägarförändringar via e-tjänsten måste du:

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00