Sälja eller servera folköl

Du som ska sälja eller servera folköl i Helsingborgs kommun måste anmäla det till tillståndsenheten innan du börjar sälja eller servera.

Anmälan

Du kan enkelt göra din anmälan om försäljning eller servering av folköl via vår e-tjänst. När du vill avsluta din försäljning måste du göra en anmälan om upphörd försäljning (en avanmälan).

Det här gäller om du redan har serveringstillstånd

Om ditt serveringsställe redan har serveringstillstånd behöver du inte anmäla din servering av folköl.

Det här gäller om du vill servera folköl under evenemang

Om du vill servera folköl på ett annat ställe än i din stadigvarande lokal krävs serveringstillstånd för alkohol.

Läs mer om serveringstillstånd.

Krav på mat

Om du säljer eller serverar folköl måste du uppfylla vissa matkrav.

  • Om du säljer folköl (detaljhandel) ska du ha ett någorlunda brett sortiment av matvaror i butiken.
  • Om du serverar folköl ska du erbjuda ett någorlunda brett sortiment av maträtter under hela serveringstiden. Någon enklare varmrätt krävs.

För att få sälja eller servera mat måste du först registrera din livemedelsverksamhet hos miljöförvaltningen.

Läs mer om hur du gör för att registrera din livsmedelsverksamhet.

Observera att ovanstående matkrav inte gäller för tillverkare av folköl.

Egenkontroll

Du som säljer eller serverar folköl ska ha ett egenkontrollprogram och det ska alltid finnas tillgängligt på försäljningsstället eller serveringsstället. Egenkontrollprogrammet ska innehålla information om butikens eller serveringsställets rutiner för försäljningen eller serveringen av folköl.

Ladda ned mall för egenkontrollprogram för folköl

Tillsynsavgift

Det kostar pengar att sälja eller servera folköl. Du betalar en årlig avgift för tillståndsenhetens tillsyn och administration av din försäljning. På hemsidan hittar alla aktuella avgifter.

Förändringar i din verksamhet

Om du gör en viktig förändring av din verksamhet har ska du anmäla förändringen till tillståndsenheten via vår e-tjänst (kräver anmälan som webbkund och inloggning med e-legitimation). Med e-tjänsten kan du:

  • Anmäla ändringar i egenkontrollprogrammet – exempelvis ändrade rutiner, nytt namn på försäljningsställe, påbörjad försäljning på internet eller i app.
  • Anmäla förändringar i bolaget – exempelvis styrelse- och ägarförändringar, nytt namn, påbörjad försäljning på internet eller i app.
  • Anmäla förändrade kontaktuppgifter – exempelvis ny kontaktperson, telefonnummer, adress, postnummer.
  • Anmäla om upphörd försäljning – måste göras när du slutat sälja tobaksvaror för ansökt försäljningsställe.
  • Anmäla dig som webbkund

Observera att om din verksamhet ändrar organisationsnummer ska du skicka in en ny anmälan och samtidigt avanmäla din gamla försäljning eller servering. Använd blanketterna för anmälan och avanmälan som du hittar i e-tjänsten.

Frågor?

Du är alltid välkommen att kontakta tillståndsenheten om du har frågor.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00