Nu får Helsingborg en krångelombudsman

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Har du upplevt onödigt regelkrångel i kontakten med Helsingborgs stad? Nu finns en ny tjänst för invånare, företag och föreningar i Helsingborg. Krångelombudsmannen har i uppdrag att ta emot upplevt regelkrångel och föreslå förenklingar.

Malin Johnsson på stadsledningsförvaltningen blir stadens nya krångelombudsman.
Malin Johnsson på stadsledningsförvaltningen blir stadens nya krångelombudsman.

Ingen ska behöva uppleva onödigt krångel i sina kontakter med Helsingborgs stad. Därför inrättas en krångelombudsman som ska fungera som invånarens, företagets eller föreningens röst inåt, när saker känns svåra att förstå eller göra. Det kan handla om en besvärlig ansökan, eller egentligen vad som helst som ligger inom stadens ansvar.

Krångelombudsmannens uppdrag är att lyssna och se till att åtgärder eller utvecklingsprojekt initieras. Vad som menas med krångel är upp till dig. Genom att kontakta krångelombudsmannen gör du staden uppmärksam på sådant som behöver förenklas.

Malin Johnsson på stadsledningsförvaltningen är krångelombudsman.

– Helsingborg blir först i Sverige (kanske i världen) med den här tjänsten, men fler kommuner är på gång. Nu i början kan vi se krångelombudsmannen som ett test. Det här är en idé som handlar om att ta hjälp av invånare, föreningar och företag för att få syn på sådant krångel som vi själva inte har hittat eller lyckats lösa, säger Malin Johnsson.

Det krångel som krångelombudmannen arbetar med blir löpande publicerat på stadens webbplats.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00