Välkommen till Kickstart digitalisering

Kickstart Digitalisering stöttar små och medelstora företag som arbetar i, eller nära, industrin i sin digitaliseringsresa – oavsett var på resan man befinner sig. Välkommen till intensiva och lärorika seminarier som guidar er till nya kunder och nya marknader. Seminarierna är kostnadsfria och ges i september och oktober.

Att ta del av Kickstart Digitalisering innebär att ditt företag investerar i två heldagar, bestående av en heldag (20/9) och två halvdagar (4/10 & 30/10) med workshops kring digitalisering. För att få ut så mycket som möjligt av Kickstart ser vi av erfarenhet att det är bra om två till tre personer deltar från företaget, i ledning eller motsvarande beslutsfattande position. Det tilldelas två hemläxor för att påbörja den interna processen. Läs mer på kickstartdigi.se

Syftet är att ge företagen insikt och inspiration för att ta tillvara på de möjligheter som digitaliseringen innebär. Genom stöd och samverkan med andra får företagen hjälp  att stärka sina affärer och identifiera möjligheter till nya kunder och marknader. Kickstart bidrar därmed till resan mot en framgångsrik och lönsam digitalisering. 93 % av deltagarna i Kickstart anser att de har fått nya idéer om sitt företags möjligheter inom digitalisering.

Anmälan

Vänligen uppge mejldress, namn, företagsnamn, mobilnummer och eventuell specialkost i ett mejl till: jenny.bramell@iucsyd.se. Seminariet är kostnadsfritt och vi bjuder på frukost, lunch och fika under dagen. Adressen är Drottninggatan 7A i Helsingborgs Näringslivskontor. Vi förbehåller oss rätten att debitera 1000 kr i avbokningsavgift om ett företag avbokar sitt deltagande i Kickstart mindre än 48 timmar innan inplanerad Kickstart alternativt helt uteblir. Sista anmälningsdag 7 september. Vid övriga frågor kontakta: Jenny Bramell, 0709-629150 jenny.bramell@iucsyd.se

Kickstart Digitalisering – genom företagssamverkan, pdf 1 mb

Välkommen till våra digitala och kostnadsfria utbildningar

Vill du utbilda dig i värdskap? Ska du vara volontär under SM-veckan? Då har vi utbildningarna för dig.

Utbildningarna ges digitalt och är kostnadsfria. Du hittar utbildningarna på Helsingborgs stads sajt för besökare, visithelsingborg.com.

Läs mer och delta i utbildningarna.

Välkommen till HBG TALKS 2018

Den 17 oktober 2018 är det dags för årets upplaga av Hbg Talks. Årets tema är Maskinen och Människan!

Digitaliseringen och utvecklingen av artificiell intelligens (AI) går bara fortare och fortare. Vad får denna utveckling för konsekvenser för oss som företagare, anställda och människor? Tänk om din nya kollega är en robot? Hur förhåller vi oss till utvecklingen och vilken roll vill och kan vi själva spela? Årets Hbg Talks tar upp många spännande perspektiv på temat och vi ger dig en glimt av vad som väntar.

Vill du bli påmind när vi släpper biljetterna? Anmäl dig på hbgtalks.se 

Valspaning i fokus på vårens sista Näringslivsfrukost

Att höstens val blir en jämn historia är de flesta överens om. Men det blir också ett förtroendemässigt examensprov för både de politiska partierna och medierna. Det menar Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska dagbladet och talare på vårens sista upplaga av Näringslivsfrukostarna. På frukosten presenterades också några nyheter från stadens näringslivsavdelning.

Jobben är väljarnas viktigaste fråga. Så ser många tidningsrubriker ut i valtider, vilket i sin tur ger intrycket av en endimensionell väljarkår.  Men Tove Lifvendahl betonar att verkligheten ser helt annorlunda ut.

– Det funkar bara inte så. Jag har aldrig träffat en enda människa som sagt att just en enda fråga vid ett enda tillfälle avgjorde vilket parti den röstade på, säger hon.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet, talar på Näringslivsfrukosten.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet, talar på Näringslivsfrukosten. Bild: Martin Strandberg

Men vad är det som avgör för väljaren vilken röstsedel som hamnar i valkuvertet den 9 september? En klassisk förklaring är höger vänster-skalan.

– Man kan säga att den spelar stor roll för vissa människor som har en stark partidentitet. Men vissa partier, till exempel Centern, har gjort en poäng av att bryta sig loss från den här skalan. Så den skalan är ingen objektiv sanning, säger Tove Lifvendahl.

Framtidstro spelar stor roll

På senare tid har också två andra förklaringsmodeller för väljarsympatier lyfts fram: Stad och land och framtid och dåtid.

– Det handlar om huruvida man tror att ens barn kommer få det bättre än en själv eller inte. Framtidspessimismen var påtaglig i det italienska valet. Men spelade också stor roll iför brexit och för Trumps seger. Hans budskap var make america great again, säger Tove Lifvendahl.

Inför valet förs också många politiska strider i media. Men under många år har media även fått en annan funktion för politiker. Nämligen som testballong för olika förslag.

– Startpunkten för ett politiskt förslag behöver inte vara regeringen, som det brukar se ut på illustrationer i läroböcker. Idag är det inte ovanligt att  en politiker eller ett parti skickar iväg ett förslag i en debattartikel som sedan flyger vidare eller skjuts ner. Detta har förändrat miljön både för medier och politiker, säger Tove Lifvendahl.

Samtidigt är politiker hårt påpassade av journalister som kräver tydliga svar på komplexa frågor, dygnet runt, året om.

– Politiker riskerar att handla i affekt och har svårt att säga nej till media. Det märktes tydligt efter förra valet. SD använde sin nya position, det utlystes  nyval som landade i decemberöverenskommelsen som senare av olika skäl revs upp, säger Tove Lifvendahl.

Nytt klimat för media och politik

Parallellt med den utvecklingen har medierna fått allt tuffare villkor. Intäkterna har sjunkit, redaktionerna blivit mindre.

– Det är en strukturomvandling. Media följer sina konsumenter och försöker ge dem det de vill ha. Samtidigt ska media finnas överallt i alla kanaler och konsumenterna vet inte riktigt vad de vill ha, säger Tove Lifvendahl.

Hon menar att valet 2018 blir ett examensprov för både medier och politiker.

– Båda två riskerar att ha tappat i förtroende och det är viktigt att det vinns tillbaka. Vi har inte råd med att människor lämnar demokratin därhän.

Näringslivsråd och industrinatt

På frukosten presenterades även ett par nyheter. Bland annat berättade staden om Industrinatten den 24 oktober och om den pågående enkäten om hur behovet av kompetensförsörjning ser ut i Helsingborg.  Inom kort kommer också Helsingborgs stads reformgrupper att presentera sina åtgärdsförslag inom digitalisering, integration, företagsamhet och klimat.

– De blir offentliga så att alla kan ta del av dem, säger Claes Malmberg, ansvarig för näringslivsutveckling i Helsingborgs stad.

Till hösten kommer också staden att starta ett näringslivsråd.

– Vi har haft det av och till tidigare. Men nu gör vi en nystart. Vill ni vara med kan ni kontakta näringslivsavdelningen, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Peter Danielsson (m) presenterade flera nyheter på Näringslivsfrukosten

Peter Danielsson (m) presenterade flera nyheter på Näringslivsfrukosten. Bild Martin Strandberg

Nästa Näringslivsfrukost arrangeras 29 augusti på Radisson Blu. Bland annat kommer stadens nya näringslivsdirektör Anette Melander Berg att presentera sig.

Helsingborg förbättrar sitt NKI i Löpande insikt

Helsingborgs företagare ger staden ett bättre betyg på företagsklimatet för år 2017, jämfört med året innan och ökar sitt NKI-värde med tre enheter. I Löpande Insikt mäts företagens nöjdhet med stadens myndighetsarbete kring bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Helsingborgs resultat för 2017 blev 72.

NKI (Nöjd-Kund-Index) är en servicemätning som görs i samarbete med Sveriges Kommuner och landsting. Nöjdheten mäts i en skala 0-100. Sedan 2011 har stadens totalbetyg ökat med 11 enheter.

– Ett bra företagsklimat är viktigt för att företag ska kunna växa här och för att vi ska kunna attrahera nya företag till staden. Företagen är avgörande för att skapa nya jobb i Helsingborg. Ett långsiktigt och envist arbete ger nu resultat. Den positiva utvecklingen är ett tydligt kvitto på att vårt arbete för att förbättra myndighetsutövningen har betydelse för stadens företagare, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Undersökningen genomfördes under 2017 och besvarades av 389 Helsingborgsföretagare (58 % av  de tillfrågade). Frågorna berör bland annat myndigheternas service till företagen och handlar bland annat om bemötande och handläggningstider. Stadens tillämpning av lagar och regler med effektivitet och förståelse för företagens vardag finns också med.

– Resultatet grundar sig i att vi gör det här arbetet tillsammans, över förvaltningsgränserna och i samarbete med näringslivet. Det är en riktig laginsats, där vi lär oss av varandra och av andra kommuner. Det här motiverar oss till att jobba ännu mer och ännu närmare företagen, säger Kajsa Olsson, utvecklingsledare.

Läs mer om löpande insikt på SKL..se

Bra år för turismen i Helsingborg

2017 blev ännu ett bra år för besöksnäringen i Helsingborg. Staden hade nionde flest kommersiellt övernattande besökare i Sverige, antalet internationella besökare ökade kraftigt och både övernattningarna på hotellen och det totala antalet gästnätter var fler än någonsin. Däremot minskade de nationella gästnätterna något mot året innan.

Under 2017 genomfördes nästan 771 000 kommersiella övernattningar på stadens hotell, vandrarhem och campingar, vilket innebär att Helsingborg placerar sig på platsnio bland Sveriges kommuner. Det är den högsta siffran någonsin och en ökning med närmare 1,3 procent, eller 9 678 gästnätter, jämfört med 2016.

Ökningen av antalet gästnätter i Helsingborg under 2017 var lägre än motsvarigheten för riket, som låg på 2,5 procent, men högre än för Skåne, som med 5,73 miljoner övernattningar endast ökade med 0,1 procent. Med 13,5 procent av det totala antalet kommersiella gästnätter stod Helsingborg för något mer än var åttonde gästnatt i Skåne under 2017.

Antalet internationella gästnätter ökade under 2017, medan de nationella minskade med 3 procent. Samma trend går igen i flera större städer och i Skåne som helhet. I Sverige som helt ökade dock de nationella gästnätterna med 1,9 procent.

Årsrapport – Besöksnäringen i Helsingborg 2017, pdf 2,84 mb

E-handel i fokus när Fabian Bengtsson gästade näringslivsfrukost

Siba har gått från en rikstäckande kedja av elektronikbutiker till e-handel och lagershoppar under varumärket Netonnet. Fabian Bengtsson har varit med på hela den resan. Den 17 april gästade han en fullsatt näringslivsfrukost i Helsingborg.

I början av 2010-talet gick flera stora elektronikkedjor, bland andra Onoff och Expert, i konkurs. Fysiska butiker mötte allt tuffare konkurrens från e-handeln och de ekonomiska marginalerna blev allt mindre. Då valde Siba att köpa upp nätbutiken Netonnet, ett köp som innebar en stor ekonomisk risk.

– De hade gjort en förlust på 85 miljoner. Och vi förstod inte innan köpet hur illa det faktiskt var. När jag berättade det för min pappa sa han bara: Då får du nog gå upp till heltid, säger Fabian Bengtsson.

Fabian Bengtsson föreläser på näringslivsfrukost.

Fabian Bengtsson, tidigare vd på Siba, föreläste på näringslivsfrukosten. Bild: Martin Strandberg

Förvärvet blev ett stålbad som gjorde att varje möjlig kostnad behövde kapas. Men det blev också avgörande för att växla in verksamheten på e-handelsspåret. Två år efter köpet gick Netonnet om Siba i omsättning. Fem år senare stängde den sista Sibabutiken.

– Det är klart att det var ett otroligt tufft beslut att fatta. Företaget hade funnits i 65 år. Men i USA sker idag all tillväxt i detaljhandeln online. Och samma utveckling sker i Sverige. Det är ju bara att fråga sig själv när man senast köpte en tv utan att först kolla upp modeller på nätet, säger Fabian Bengtsson.

Konsumenten har makten

Förflyttningen från fysiska butiker till näthandel har också flyttat makten från säljare till konsument. Det leder till att behovet av fysiska butiker minskar ytterligare, vilket i sin tur gör att företagen behöver färre anställda. Men trots att det kostat 90 000 jobb i USA målar Fabian Bengtsson inte upp någon domedagsbild.

– Anställda har bland annat överförts till lagerjobb. Fast även lager kommer automatiserats. Men det tillkommer också många nya jobb. Då ställs krav på att vi som jobbar är villiga att utbildas oss och byta karriär flera gånger, säger han.

Hemleveranser är nästa trend

Nästa stora e-handelstrend ser han i snabba hemleveranser. E-handelsjätten Amazon, som troligen är på väg att etablera sig i Sverige, arbetar redan på det sättet.

– När e-handeln i en bransch når tio procent revolutionerar det hela branschen. Mathandeln är på väg mot det. Så vi måste lära oss att leva med förändringar hela tiden. Men som min pappa brukar säga, man vinner inga medaljer på gamla segrar.

Välkommen att bli ett av årets Industrinattsföretag

Industriföretagen, och hela samhället, står inför en stor utmaning: Hur ska vi få dagens ungdomar att välja industrin som framtida arbetsplats? 2500 tjänster behöver tillsättas inom industrisektorn de närmaste fem åren. Välkommen till en inspirerande träff kring Industrinatten 2018!

Ett 20-tal företag har  möjlighet att medverka i årets Industrinatt i Helsingborg. Det blir en unik möjlighet att vara med i detta sammanhang vilket under år 2018 kommer att få extra uppmärksamhet när alla industriblickar riktas mot Helsingborg! Under träffen får du en kort information om vad Industrinatten är, tankarna bakom, och planeringen för årets Industrinatt.

Lyssna på föredrag

Ta också chansen att lyssna på Aurora Percovich Gutierrez, affärsutvecklare på Media Evolution. Aurora delar med sig av olika sätt att tänka strategiskt kring mångfald och rekrytering för att långsiktigt vara en attraktiv arbetsplats.

  • När: Torsdagen den 3 maj kl 08.30-10.00, vi bjuder på frukost.
  • Var: Helsingborgs stad, Drottninggatan 7A, Helsingborg

Missa inte tillfället att skaffa dig mer information, och att anmäla företaget till Industrinatten som arrangeras den 24 oktober. Industrinatten är en bred satsning där industriföretag öppnar sina dörrar för att visa våra ungdomar spännande framtidsjobb, intressanta produkter och bra arbetsmiljöer. Här får du möjlighet att prata med ungdomarna och berätta om olika vägar för att i framtiden kanske bli en av era nya medarbetare!

Kontakta oss gärna vid frågor:

Christine Harde, christine.harde@iucsyd.se, 0733-503011

Emma Frank Landgren, emma.franklandgren@helsingborg.se, 0708-645979

Helsingborg värdstad för konferensen Publika parker och trädgårdar 2018

Helsingborg värdstad för konferensen Publika parker och trädgårdar 2018

Torsdag 12 april i Helsingborg är det dags för konferensen Publika parker och trädgårdar med inspirerande nationella och internationella föreläsare. Årets tema är Våga testa nytt! och handlar om hur vi med nydanande och inspirerande inslag och aktiviteter i offentliga park- och stadsmiljöer kan väcka invånarnas nyfikenhet och engagemang.

Konferensen arrangeras för elfte gången och är en populär tradition för personer som jobbar med publika park- och trädgårdsanläggningar och som här kan möta både svenska och internationella kollegor. Arrangörer är Tankesmedjan Movium vid SLU tillsammans med Helsingborgs stad och Malmö stad, som alternerar värdskapet. Under temat Våga testa nytt! bjuder årets värdstad Helsingborg in till inspirerande föreläsningar, erfarenhetsutbyte och kontaktskapande mingel.

– I år handlar konferensen om att våga. Vi lever i en omvärld i ständig förändring och vi behöver alla fundera på hur vi utvecklar våra parker och trädgårdar på bästa sätt. Att testa nya lösningar är såklart lite skrämmande men om vi inte vågar försöka så lyckas vi inte. Jag ser verkligen fram emot att ta del av spännande exempel på nya lösningar från olika delar av Europa, säger konferensens moderator Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare i Helsingborg.

Helsingborgs stad bidrar med två inslag under konferensen. Framtidschef Micco Grönholm berättar om vikten av att våga göra fel för att hamna rätt och landskapsarkitekterna Johanna Elgström och Sara Schlyter berättar om utvecklingen av Helsingborgs nya havsbad och stadens urbana bad.

Inbjudan med detaljerat program och presentation av alla medverkande finns på Moviums webbplats.