Rekryteringskanaler – det egna kontaktnätet är nr 1

Majoriteten använder mer än en rekryteringskanal. Vanligast är Platsbanken, matchningsföretag, Facebook, LinkedIn, skolor, rekryteringsföretag, spontanansökningar och den egna webbplatsen. Även kontakter på Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsförvaltningen används.

De som rekryterar sällan använder enstaka rekryteringskanaler. De som rekryterar ofta använder flera samtidigt.

Gemensamt för nästan alla är att det egna kontaktnätet är den mest pålitliga kanalen och den som genererar bäst kandidater. Det egna kontaktnätet består av redan anställd personal, branschnätverk och ledarens egna kontakter. Några reflekterar över att hög tilltro till det egna kontaktnätet kan göra att de missar bra kandidater som finns i andra kanaler.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00