Ju större behov av rekryteringsstöd, desto öppnare för samarbete
Arbetsgivare som tycker att deras rekryteringar fungerar mycket väl söker inte andra vägar, trots att de ibland har svårt att rekrytera.
De är nöjda med det interna stödet, exempelvis från HR. För dem startar alla rekryteringar av ett påkallat behov av personal, och de rekryterar sällan proaktivt. De förväntar sig att alla lämpliga kandidater syns i ordinarie kanaler, inklusive personer med funktionsnedsättning. För dem är Platsbanken den enda kanal som kopplas till Arbetsförmedlingen, och de har blandat förtroende för hur väl tjänsten matchar arbetssökande. Utöver detta känner de i väldigt låg utsträckning till hur Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsförvaltningen kan stötta vid rekryteringar, i synnerhet arbetsmarknadsförvaltningen. Flera tar dock gärna emot information om vilka tjänster organisationerna kan erbjud, men vill använda den information de får när det passar dem.
Arbetsgivare som tycker att deras rekryteringar fungerar, men har sina brister, vill gärna få ny kunskap och stöd.
Det stöd som önskas är att: finna kandidater, sålla bland dem och få kunskap om rekryteringskanaler. Dessa rekryteringar avser kandidater till ordinarie tjänster. Utöver det har de ofta en kompletterande rekryteringskanal för arbeten med lägre kompetenskrav – stödjande funktioner till ordinarie tjänster som får mer tid att introduceras i arbetet. Flera upplever att de har en personlig kontakt på Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsförvaltningen vid kompletterande rekryteringar och får det stöd de behöver. Trots en upparbetad kontakt vill dock de flesta att organisationerna tar initiativ och presenterar passande kandidater. Annars riskerar det att falla i glömska.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.