“Det är svårt att rekrytera” har 6 olika betydelser

Vilken eller vilka av dessa gäller för ditt företag?

Svårt att beräkna kostnader

  • Rekrytering handlar inte bara om ekonomiska termer.
  • Det tar tid att rekrytera. Påverkan på arbetsplatsens sammanhållning och kundens syn på varumärket ses också som kostnader.

Svårt att hitta personer med formell kompetens (bristyrken)

  • Det är få personer att välja mellan eller få som söker tjänsterna.
  • Företagets tillväxt vilar på att det finns personer med formell kompetens att anställa. Kravprofilen styrs delvis utifrån kundens förväntningar på hur tjänst/produkt levereras.
  • Grundutbildningar ger, helt eller delvis, otillräcklig kompetens. En del arbetsgivare är öppna för praktik under utbildning och provanställning.

Svårt att hitta personer med rätt personliga kvalifikationer (utan krav på formell kompetens)

  • Arbetserfarenhet, arbetsvilja och vilja att lära sig är viktigast, men det är krav som är svåra att hitta kandidater utifrån.
  • Stresstålighet, arbetsmoral, bra kundbemötande och att kunna utföra olika arbetsuppgifter är förutsättningar för att lyckas, men kan inte bedömas förrän personen är på plats.
  • När det är många sökande är det svårare att hitta rätt kandidat.
  • Många upplevs söka för att de “måste”, inte av ett genuint intresse av företaget.

Svårt att hitta “den rätta” trots många kandidater med formell kompetens

  • Många lämpliga sökande gör att arbetsgivare vill och kan välja “de bästa av de bästa”.
  • När formell kompetens är fastställd styr arbetsgivarnas magkänsla.
  • Kandidater lever inte upp till sitt cv.
  • Alla kan inte uttrycka sig i skrift därför är det svårt att enbart välja utifrån cv, men tiden räcker inte till att träffa alla.

Svårt att ha tillräcklig kunskap om rekryteringsprocessen

  • Det tar tid rekrytera. Flera arbetsgivare är ovana eller har inte hittat en bra metod för att hantera urvalet av kandidater.
  • Arbetsgivare tenderar att alltid använda samma rekryteringskanaler, där det egna kontaktnätet känns tryggast. Men de uppger att de gärna tar emot externt stöd.

Svårt att rikta rekryteringen mot viss grupp utan att diskriminera

  • Det känns riskfyllt att öppet rekrytera efter ålder, kön, härkomst eller funktionsnedsättning. Detta gör det egna kontaktnätet desto viktigare.
  • Olika branscher har olika svårt att attrahera vissa kandidater, exempelvis kvinnor till byggbranschen.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00