Behov av att delta i lokala företagsnätverk
Arbetsgivarnas deltagande i företagsnätverk på lokal nivå ser mycket olika ut. Ungefär hälften deltar i något eller några företagsnätverk.
Det handlar främst om sponsornätverk inom Helsingborgs marknadsförening, företagsgrupper och näringslivsfrukostar samt idrottsföreningar, branschnätverk, Svensk Handel och Handelskammaren. Vissa arbetsgivare deltar endast genom att betala medlemsavgift och få information. Andra är aktiva och deltar regelbundet i nätverksträffar. De deltar främst för att skapa affärer men även för att prata om rekrytering och kompetensförsörjning.
Det nätverk som sticker ut med ett eget syfte är Helsingborgs företagsgrupper. Nätverket kopplas till infrastruktur och lokala områdesfrågor. Problem löses med stöd av nätverket och man har kontakt med olika delar i Helsingborgs stad, polisen med flera.
En betydande del av de som inte deltar i nätverk säger sig vilja och ha behov av att göra det. Kännedomen om lokala företagsnätverk är dock låg. De vill i huvudsak delta för att prata affärer, stötta varandra i frågor om rekrytering, få inspiration och delge varandra om ”best practice”. Det finns också en önskan hos vissa att frågor kring socialt ansvarstagande och samhällsnytta ska få större utrymme på företagsnätverkens agendor.
De arbetsgivare som säger att de inte vill eller ser ett värde av att delta i företagsnätverk är de som inte gynnas av lokal förankring eller upplever att de inte har tid.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.