Verkliga utmaningar skapar värdefulla kontakter – Mindlabs lockade internationella talanger till Mindpark

Mindlabs Mindlabs Mindlabs Mindlabs Mindlabs Mindlabs

Under slutet av förra veckan pågick två intensiva dagar på Mindpark. Det var den andra upplagan av Mindlabs som lockade ett 40-tal internationella talanger inom en bred variation av kompetensområden då företag fick chansen att presentera vekliga case och därefter hade de medverkande två arbetsdagar att presentera ett förslag till lösning. Allt med workshops, vägledning och stöttning från av medverkande företagens representanter.

Innovativa lösningar för snabba bilar och internationell etablering

De utmaningar som talangerna ställdes inför var:

  • Tvättservice: Vi ska etablera vår verksamhet i Danmark. Hur kan vi locka fler kunder med hjälp av våra transportfordon?
  • Deep Studios: Hjälp oss att skapa ett event som ska öka företagsledares förstående för kraften i långsiktigt varumärkesbyggande
  • Tekkli: Hur kan vi, med hjälp av AI, skapa en lösning som sorterar data och kan ligga till grund för en bättre användarupplevelse hos slutkunden?

Lösningarna blev många och innovativa:

En skattjakt i Helsingör, reklamyta på taket av lastbilarna och kanelbullar som ska få bilförare att spara på energin var några.

Viktig mötesplats

Själva kontentan av Mindlabs är inte att skapa färdiga idéer utan att så fröet till något som kan bli något större och att skapa värdefulla kontakter.

De medverkande visade under en begränsad tid vad de kan göra och fick möjlighet att tala direkt med företaget, ett möte som kan leda till nya möjligheter och tankar, en situation som alla vinner på helt enkelt. Men vilka idéer som tas vidare återstår att se.

Nästa möjlighet i november, då i Malmö

I november tas konceptet vidare till Malmö. Under 20-21 november kommer nya företag att ställa frågan till fler hungriga talanger som är redo för att skapa lösningar baserat på verkliga utmaningar.

Intresserad av att medverka?

Läs mer här

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00