Varje kontakt räknas!

Helsingborgs näringsliv är grunden till stadens framgång och utveckling. För att ytterligare stärka företagsklimatet i Helsingborg samlades över 60 av stadens medarbetare med representanter från näringslivet, Svenskt Näringsliv och en prisbelönt handläggare för att diskutera hur vi tillsammans kan skapa ännu bättre förutsättningar för företagande i Helsingborg.

Varje kontakt räknas – Tillsammans för ett gott företagsklimat

Stadsdirektör Carina Leffler och kommunstyrelsens ordförande Christian Orsing inledde dagen med att framhålla näringslivets centrala roll för stadens framtid. ”Ett starkt och välmående näringsliv är ryggraden i Helsingborgs framtid,” betonade Leffler, medan Orsing påpekade hur viktigt det är att vi alla – politiker, näringsliv och stadens organisation – arbetar tillsammans för tillväxt och utveckling.

Som en del av arbetet lanserades det nya interna konceptet Varje kontakt räknas, ett initiativ som syftar till att förbättra samarbetet mellan stadens medarbetare och företagare. Genom utbildningar, inspiration och näringslivsfakta skapas en djupare förståelse för hur viktigt varje samtal är.

Direkt insikt från näringslivet

Svenskt Näringslivs årliga undersökning om företagsklimat i landets alla städer är en viktig vägvisare för vårt arbete. Erik Ageberg presenterade de senaste resultaten, vilket gav underlag för diskussioner om hur vi kan bli ännu bättre på att stötta företagare.

För att få direkta insikter från företagare hade vi även bjudit in tre lokala företagare: Martin Persson från Chocolatte, Christina Ohlsson från Badvakten och Magnus Lambertsson från Wihlborgs Fastigheter AB. De delade med sig av sina erfarenheter och idéer om hur samarbetet med kommunen kan förbättras.

Magnus Lambertsson poängterade vikten av samarbete för framtida tillväxt: ”Grunden är att Helsingborg fortsätter växa som stad och att vi jobbar tillsammans.”

Bemötande och inställning  är nyckeln till framgång

Ett uppskattat inslag var Nadine Millbourn Lindhe från Karlshamns kommun, som toppade kategorin Bemötande i Löpande Insikts mätning 2022. Hon betonade vikten av att möta företagare med rätt attityd och förståelse: ”Attityd är inte allt, men nästan,” påminde hon, och uppmanade alla att alltid sätta sig in i företagarens situation.

Fortsatt dialog för ett bättre företagsklimat

”Varje dialog och möte är avgörande. Detta var ett viktigt steg för att stärka samarbetet mellan staden och näringslivet,” säger Carola Netterlid, chef för enheten Företagsklimat.

Vi vill gärna höra dina idéer om hur vi kan bli ännu bättre. Tveka inte att höra av dig – vi är här för att stötta dig som företagare och göra skillnad!

Kontakta oss här.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00