Valspaning i fokus på vårens sista Näringslivsfrukost

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Att höstens val blir en jämn historia är de flesta överens om. Men det blir också ett förtroendemässigt examensprov för både de politiska partierna och medierna. Det menar Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska dagbladet och talare på vårens sista upplaga av Näringslivsfrukostarna. På frukosten presenterades också några nyheter från stadens näringslivsavdelning.

Jobben är väljarnas viktigaste fråga. Så ser många tidningsrubriker ut i valtider, vilket i sin tur ger intrycket av en endimensionell väljarkår.  Men Tove Lifvendahl betonar att verkligheten ser helt annorlunda ut.

– Det funkar bara inte så. Jag har aldrig träffat en enda människa som sagt att just en enda fråga vid ett enda tillfälle avgjorde vilket parti den röstade på, säger hon.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet, talar på Näringslivsfrukosten.
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet, talar på Näringslivsfrukosten. Bild: Martin Strandberg

Men vad är det som avgör för väljaren vilken röstsedel som hamnar i valkuvertet den 9 september? En klassisk förklaring är höger vänster-skalan.

– Man kan säga att den spelar stor roll för vissa människor som har en stark partidentitet. Men vissa partier, till exempel Centern, har gjort en poäng av att bryta sig loss från den här skalan. Så den skalan är ingen objektiv sanning, säger Tove Lifvendahl.

Framtidstro spelar stor roll

På senare tid har också två andra förklaringsmodeller för väljarsympatier lyfts fram: Stad och land och framtid och dåtid.

– Det handlar om huruvida man tror att ens barn kommer få det bättre än en själv eller inte. Framtidspessimismen var påtaglig i det italienska valet. Men spelade också stor roll iför brexit och för Trumps seger. Hans budskap var make america great again, säger Tove Lifvendahl.

Inför valet förs också många politiska strider i media. Men under många år har media även fått en annan funktion för politiker. Nämligen som testballong för olika förslag.

– Startpunkten för ett politiskt förslag behöver inte vara regeringen, som det brukar se ut på illustrationer i läroböcker. Idag är det inte ovanligt att  en politiker eller ett parti skickar iväg ett förslag i en debattartikel som sedan flyger vidare eller skjuts ner. Detta har förändrat miljön både för medier och politiker, säger Tove Lifvendahl.

Samtidigt är politiker hårt påpassade av journalister som kräver tydliga svar på komplexa frågor, dygnet runt, året om.

– Politiker riskerar att handla i affekt och har svårt att säga nej till media. Det märktes tydligt efter förra valet. SD använde sin nya position, det utlystes  nyval som landade i decemberöverenskommelsen som senare av olika skäl revs upp, säger Tove Lifvendahl.

Nytt klimat för media och politik

Parallellt med den utvecklingen har medierna fått allt tuffare villkor. Intäkterna har sjunkit, redaktionerna blivit mindre.

– Det är en strukturomvandling. Media följer sina konsumenter och försöker ge dem det de vill ha. Samtidigt ska media finnas överallt i alla kanaler och konsumenterna vet inte riktigt vad de vill ha, säger Tove Lifvendahl.

Hon menar att valet 2018 blir ett examensprov för både medier och politiker.

– Båda två riskerar att ha tappat i förtroende och det är viktigt att det vinns tillbaka. Vi har inte råd med att människor lämnar demokratin därhän.

Näringslivsråd och industrinatt

På frukosten presenterades även ett par nyheter. Bland annat berättade staden om Industrinatten den 24 oktober och om den pågående enkäten om hur behovet av kompetensförsörjning ser ut i Helsingborg.  Inom kort kommer också Helsingborgs stads reformgrupper att presentera sina åtgärdsförslag inom digitalisering, integration, företagsamhet och klimat.

– De blir offentliga så att alla kan ta del av dem, säger Claes Malmberg, ansvarig för näringslivsutveckling i Helsingborgs stad.

Till hösten kommer också staden att starta ett näringslivsråd.

– Vi har haft det av och till tidigare. Men nu gör vi en nystart. Vill ni vara med kan ni kontakta näringslivsavdelningen, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Peter Danielsson (m) presenterade flera nyheter på Näringslivsfrukosten
Peter Danielsson (m) presenterade flera nyheter på Näringslivsfrukosten. Bild Martin Strandberg

Nästa Näringslivsfrukost arrangeras 29 augusti på Radisson Blu. Bland annat kommer stadens nya näringslivsdirektör Anette Melander Berg att presentera sig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 - 17:00

Torsdag: 08:00 - 18:00

Fredag: 08:00 - 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00