Tidig dialog är framgångsreceptet för Granitors byggplaner på Laröd IP

Christian Ahlkrona, Granitor, och Andreas Bergqvist, bygglovshandläggare, diskuterar byggplanerna för Laröd IP.
Christian Ahlkrona, Granitor, och Andreas Bergqvist, bygglovshandläggare, diskuterar byggplanerna för Laröd IP.

På Laröd IP pågår just nu en omfattande förvandling. Hittarp IK ska få nya lokaler. För att få bygglov till den nya anläggningen har en nära dialog mellan Granitor och Helsingborgs stad varit avgörande.

Det grävs för fullt på Laröd IP. Hittarp IK:s lokaler är jämnade med marken och ska återuppstå i en helt ny dimension. Laröd IP blir ordentligt uppfräschad med nya omklädningsrum, kansli, kontor och klubbstuga till Hittarps IK, samt gym, café, samlingsrum och mer därtill. Det första spadtaget är i jorden och om allt går som det ska väntas allting bli klart maj 2026.

Men resan så här långt då? Har den gått smärtfritt?

Christian Ahlkrona har många års efterenhet av att söka bygglov inom ramen för sin yrkesroll. Han har arbetat med flera kommuner i Skåne i samband med lov- och byggprocesser, och tycker sig se att det skett en positiv förändring i Helsingborg de senaste åren.

− Vår handläggare Andreas har varit fenomenal på att ge oss snabb återkoppling så att vi har kunnat komma vidare i processen utan avbrott. Det kan till exempel gälla återkoppling i frågor som ”vi har tolkat detaljplanen på det här sättet, skulle vi kunna göra såhär och såhär?”. Då har Andreas snabbt pekat oss i rätt riktning, säger Christian Ahlkrona, projektchef på Granitor.

Andreas Bergqvist är bygglovshandläggare i Helsingborg sedan 2021. Han har haft hand om ärendet med Laröd IP från start.

− Jag vill ge en stjärna till Christian – han är toppen att jobba med. Han förstår vår roll som myndighetsutövare och att vi inte ställer krav för att vara besvärliga, utan för att det är vår skyldighet att säkerställa att lagar och regler följs. Samtidigt strävar vi alltid efter att lyssna på företagens behov och förstå vad som är viktigt för just deras verksamhet. Vi försöker hela tiden vara så hjälpsamma vi kan så att våra kunder ska kunna förverkliga sina byggdrömmar. Det är bra för dem och bra för Helsingborg, säger Andreas Bergqvist, bygglovshandläggare i Helsingborgs stad.

Den viktiga dialogen

Bygglov i Helsingborg förväntas svara skyndsamt via mejl och telefon. Det är kundens behov som styr om det behövs fysiska möten, Teamsmöten, mejl eller telefonsamtal.

− Allting handlar om kommunikation. Det är snabba beslut som behövs och då vill man kunna ringa och få tag på någon direkt. Ett samtal löser ofta saker snabbare än långa mejlvändor. Andreas svarar alltid väldigt snabbt både på mejl och telefon, säger Christian.

Helsingborg stad erbjuder drop-in-rådgivning för företag, så kallat ”Kaffe med bygglov”, på tisdagar mellan klockan 8.00-9.00. Företag är då välkomna att träffa bygglovscheferna för dialog och vägledning i sina projekt.

− Jag har faktiskt nyttjat ett sånt tillfälle. Det är kanon att man inte behöver boka utan endast svänga förbi med en snabb fråga. Det tror jag även privatpersoner skulle ha glädje av, säger Christian.

Christian berättar att en tidig dialog, redan innan bygglovsansökan skickas in, är helt avgörande för att det ska bli en smidig process och därmed ett bra slutresultat. Om Christian ska ge ett medskick till företag som står i startgroparna så vill han ge följande medskick:

−  Se till att boka in tidiga möten med en handläggare för att gå igenom vad ni ska lämna för handlingar när man söker bygglov. På så vis undviker ni onödiga kompletteringsvändor. Dessa möten har varit väldigt värdefulla för oss, avslutar Christian.

Läs mer om hur du bokar in möten med våra handläggare.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00