Staden är på rätt väg i lagarbetet för ett bättre företagsklimat
Helsingborgs stad stiger två punkter till 73 i nöjd-kund-index, NKI. Det visar SKR:s servicemätning av kommunernas myndighetsutövning jämfört med 2022.
NKI tas fram i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner och är en del av den årliga kvalitetsmätningen ”Öppna jämförelser företagsklimat ”.
Undersökningen genomförs bland företagare som har haft ett ärende inom ett eller flera av myndighetsområdena brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, livsmedelstillsyn, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd. Frågorna rör serviceområdena information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
NKI för Helsingborgs stad ligger strax under snittindex för landets kommuner som är 75 för 2023.
– Resultatet visar att vi i Helsingborgs stad är på rätt väg i lagarbetet för ett bättre företagsklimat. Nu fortsätter vi vårt förvaltningsöverskrivande arbete med att underlätta för företagen i Helsingborg, säger Carola Netterlid, enhetschef för företagsklimat i Helsingborgs stad.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.