Se upp för bluffakturor i sommar

Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Lokalpolis Frida Gustafsson kommer med bra tips hur du ska tänka. Är du småföretagare eller privatperson och har fått bluffakturor från oseriösa företag? Då handlar det om fakturabedrägeri. Det är viktigt att du polisanmäler brottet och bestrider fakturan. Nedan finns tips för hur man ska omhänderta problemet.

Sommarblommor och en polisbil i bakgrunden

Faktura där du anser att säljaren vilselett dig på ett sätt som kan anses bedrägligt

  • Om du får en bluffaktura ska du bestrida den. Det innebär att företaget får veta att du motsätter dig betalningen och varför. Du bör bestrida den felaktiga fakturan så snabbt som möjligt. Det ökar dina möjligheter att få rätt mot företaget. Skriv följande rakt över underlaget: ”Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.
  • Du bestrider fakturan per brev eller e-post. Skriv du ett brev bör det vara rekommenderat så att du får bevis på att mottagaren har tagit emot brevet. Använder du e-pst ska du begära ett läskvitto.
  • Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se.
  • Tipsa Polisen om företaget, antingen via 114 14 eller via Polisens hemsida.

Det är bra att vara så förberedd som du kan när du gör din polisanmälan.

Berätta utförligt om hur brottet har gått till och vilka underlag du har:

  • Hur blev du kontaktad? Var det via e-post eller brev eller på annat sätt?
  • Lämna så utförlig information du kan om samtalet från försäljaren.
  • Se till att spara originalfakturan. Polisen kan behöva dokumentation.
  • Du ska inte betala om du har fått en faktura trots att du inte har beställt något eller som du tycker innehåller något annat allvarligt fel.

Goda tips från Frida Gustafsson, Kommunpolis Helsingborg.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00