Nio nya Företagsstjärnor på Helsingborgshimlen
Nyligen delade Helsingborgs stad ut ett antal nya Företagsstjärnor för att uppmärksamma lokala företag som bidrar till ett växande och innovativt näringsliv. Det kan handla om företag som genom sin nyfikenhet och kreativitet inspirerar till affärer och upplevelser, men även aktörer som utmärkt sig genom att ta ett socialt ansvar.

Sedan starten 2014 har närmre 200 företag inom ett brett spektrum av olika branscher fått motta en stjärna och uppmärksammats för sina insatser. De är exempel på att Helsingborg är en spännande och attraktiv plats för entreprenörer och en magnet för kreativitet och talang. Företag som skapar mötesplatser eller har en tillväxtkurva som sticker utöver det vanliga. Work magasin bestämde tog en pratstund med ett av de senaste stjärnföretagen.
Deep Studios brinner för att ligga i framkant av utvecklingen
Reklambyrån Deep Studios verkar i en bransch där utvecklingen går snabbt framåt. Det gäller att hela tiden ligga i framkant och se till att tillgodogöra sig ny teknik och arbetssätt.
– I vår bransch är det otroligt viktigt att hänga med när det gäller ny teknik och nya innovationer. Idag är det mer eller mindre en självklarhet att nyttja resurser som exempelvis AI erbjuder som en del av både den kreativa processen och i produktionsfasen. Samt att kunna visa kunderna hur man kan nyttja AI för att optimera deras reklam och marknadsföring, säger Filip Krantz, vd och delägare av Deep Studios.
Att bli utsedda till Företagsstjärna kom dock som något av en överraskning, då man trots många stora nationella uppdrag och utmärkelser under många år hållit en ganska låg profil lokalt.
– Vi har kanske smugit lite i vassen och inte gjort så mycket väsen av oss på hemmaplan, men nu har Deep Studios snart funnits i 15 år och nu börjar vi bli så pass stora så att människor har koll på oss. Förklaringen är nog att vi till största delen inte jobbar så mycket med lokala företag
även om vi så klart även har pågående samarbeten lokalt också.
– Det är jätteroligt att få denna utmärkelse och man blir väldigt stolt. Under mina tio år har Deep vuxit till att numera omfatta 22 anställda. Vi har visioner om att växa mer såväl i Helsingborg, som på andra strategiska orter. För oss är det primära att hitta de bästa kompetenserna, oavsett var i världen de finns, samt att vara den mest attraktiva arbetsgivaren i vår bransch, konstaterar Filip.
Vad har ni i pipeline just nu?
– Just nu är vi bland annat aktuella med tv-programmet Melivalfestidolen som finns
visas ute på SVT Play. Det är ett samarbete med kreatören och programledaren Oskar
Arleon som tidigare jobbat här. Sen har vi nyligen rekryterat tv-personligheten Ola Lindholm som utvecklingschef för att ytterligare kunna förstärka vårt erbjudande inom affärsområdet tv. Vårt reklambyrå-erbjudande kommer dock fortsatt att vara vårt huvudfokus.
Intervjun är gjord av Spenner Media, text av Thomas Rödin och är publicerad i WORK nummer 1 2025. Läs hela numret här