Kris som vardag
Krisen har blivit det nya normala för oss alla, dess förutsättningar och osäkerhet den nya vardagen för de flesta företag. Det lokala näringslivet och arbetsmarknaden påverkas fortsatt kraftigt av pandemin och dess effekter. Samtidigt ger den stora variationer både mellan och inom branscher, ibland finns stora skillnader inom ett och samma företag. Många företag har det svårt under krisens förutsättningar medan andra klarar sig bättre.
Pandemin påverkar bland annat genom störda försörjningskedjor, nationella restriktioner, gränsstängningar samt färre nationella och internationella besökare. Den har även inneburit en kraftig påverkan på efterfrågan inom en rad områden, med beteende- och konsumtionsförändringar utifrån smittspridning, människors oro och nya behov. Detta har lett till en accelererad omställning av affärsmodeller och att nya tjänster och produkter på kort tid erbjuds och efterfrågas. Kontentan av detta är att på många områden är vad som gällde för ett år sedan inte längre särskilt relevant. Det är nya spelregler som gäller. Och reglerna skrivs om i detta nu.
Har du inte ställt om så gör det – förändras eller dö är ett lika dramatiskt som utslitet begrepp, men inte mindre korrekt av vad många står inför. Står man och väntar nostalgiskt på perrongen, då är risken att man missar tåget. Istället ligger fokus på att se till att vara relevant och inte minst att lyckas genomföra de förändringar som behövs för det. Här har pandemin på sätt och vis på många sätt drivit på sedan länge eftersatt omställning, då den varit en tydlig extern drivkraft för förändring. Krisen har inneburit att många har tvingats kasta sig ut i det okända och testa nytt. Förutsättningarna fanns i stor utsträckning sedan tidigare i form av teknik och nischlösningar som har kommit till nytta när de över en natt började efterfrågas brett och genom att snabbt sätta ihop pusselbitarna uppstod nya produkter och tjänster över en natt.
Exempel på snabb omställning finns det gott om lokalt. Lokal produktion av skydds- och desinfektionsprodukter. Leverans av lunch såväl som fine dining för hemmalagning. Digitala event inom kultur, nöje och möten. Flexibla arbetsytor och mötesrum som erbjuds i icke-traditionella platser som köpcentrum och bostadsområden. Hotell som erbjuder alltifrån padel, månadshyra till lokal sightseeing. Distansundervisning och distansvård i stor skala. Butiker som blir caféer, caféer som blir butiker. Digitala visningar av hus och lägenheter. En gemensam ehandelsplattform för stora och små aktörer city.
Det råder fortsatt osäkerhet kring hur stora och bestående effekterna av krisen blir. Tydligt är dock att det inte handlar om att övervintra eller rida ut krisen. Istället väntar en period av osäkerhet och förändring där det gäller att anpassa verksamheten till en ny verklighet. Allt som gällde tidigare – en tid präglad av snabb förändring, disruption, digitalisering och så vidare – gäller fortsatt i pandemin. I många fall snurrar det ännu snabbare, i några fall har vi sett ett avbrott där det rör sig i en annan riktning. Förändring händer, oavsett. Framtiden är digital, gränsöverskridande, osäker. Så är det bara. Det enda vi kan göra är att försöka hänga med så gott det går.
/ Andreas Roth· Omvärldsanalytiker
STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN
Näringslivs- och destinationsutveckling
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.