Helsingborgs stad kraftsamlar för ett gott företagsklimat
– Företagen lägger grunden för vår gemensamma välfärd. Kan vi tillsammans skapa ett gott företagsklimat? Med de orden inledde Carola Netterlid, chef på enheten Företagsklimat den gemensamma workshop som hölls den 30 maj på Radisson Blu Metropol Hotel i Helsingborg.
50 personer från merparten av Helsingborgs stads olika förvaltningar var med under dagen som syftade till att hitta nya sätt att främja ett gott företagsklimat. Bakgrunden är att Helsingborg har tappat något i den rankning av företagsklimatet i landets kommuner, som Sveriges Kommuner och Regioner presenterar varje år. Däremot har vi ökat i Svenskt Näringslivs mätning, så mycket pekar på att det går åt rätt håll. De flesta är dock överens om att det finns utmaningar med företagsklimatet i staden.
Helsingborgs nya stadsdirektör Carina Leffler och stadens näringslivsdirektör Fredrik Wahrolén delade med sig av sin syn på vikten av ett gott företagsklimat och kopplade det till Helsingborgs stads målbild; Tillsammans gör vi Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i år 2027. Vi når målet med hjälp av samspel och innovation.
– Eftersom frågan om ett gott företagsklimat är en del av vår målbild innebär det att det är en prioriterad fråga och kommer vara det till vi har nått målet, sa Carina Leffler inledningsvis.
Fredrik Wahrolén, kommunikations- och näringslivsdirektör, stämde in och tillade ”Det ser inte så bra ut, fast kanske börjar det bli bättre” och hänvisade till mätningen gjord av Sveriges Kommuner och Regioner samt Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala näringslivet.
Nyttiga siffor och viktigt att veta om upphandel
Andreas Roth, samhällsanalytiker, följde upp med en uppskattad presentation om hur näringslivet i Helsingborg ser ut i dag. Visste du till exempel att Helsingborg har cirka 15 000 företag? Av dem är det 5000 som både har anställda och en årlig omsättning på över 100 000 kronor och företagen i Helsingborg representerar cirka 600 branscher. Vi sticker ut lite extra med många företag inom handel samt transport/magasinering, och har jämförelsevis få företag inom segmentet tillverkning/industri.
Camilla Alfredsson, inköpschef på Helsingborgs stad, höll en presentation med namnet ”Fem (o)sanningar om upphandling”. Slutsatsen? Upphandling behöver inte vara mer komplicerat än fotboll, men det är viktigt att lägga ner tid och energi för att det ska bli så bra som möjligt.
Inspireras av goda exempel
Ett sätt att få ett starkare företagsklimat är förstås att titta på hur andra framgångsrika kommuner har gjort. Dagen bjöd på intressanta presentationer av Madeleine Nemstrand, näringslivsutvecklare i Falkenberg, samt Evrim Erdal, som har motsvarande tjänst i Solna. Bra samarbeten både inom staden och med näringslivet, omfattande introduktion till alla nyanställda, och fokus på att analysera vad man är sämre på, och sen fokusera på de delarna.
Vad säger näringslivet?
En panel bestående av Peter Kihlgren från Kemira, Ann-Sofi Aru från Competensum och Jonas Hellke från Storbildsbolaget delade med sig av sin syn på företagsklimatet i Helsingborg och vad som skulle kunna bli bättre De efterfrågade bland annat ett stort fokus på kompetensfrågan, men lyfte också fram vikten av samarbete och att hjälpas åt med att tackla de utmaningar som staden står inför.
Har du förslag på hur Helsingborg kan få ett förbättrat företagsklimat? Hör gärna av dig till Carola Netterlid på carola.netterlid@helsingborg.se.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.