Helsingborgs stad arbetar med att stärka skyddet mot välfärdsbrott vid upphandling
Den kriminella ekonomin omsätter mellan 120 och 150 miljarder varje år enligt siffror från Ekobrottsmyndigheten och en viktig väg för den organiserade brottligheten går via offentlig upphandling. Därför måste vi hitta sätt och ta fram verktyg för att säkerställa vem man egentligen gör affärer med.
Den 12 november arrangerade stadens enhet för trygghet och säkerhet och centrala inköpsenheten ett kunskapshöjande seminarium. Fokus var att förebygga, upptäcka och hantera risker för välfärdsbrott i samband med offentlig upphandling. Evenemanget vände sig till stadens och kommunkoncernens medarbetare inom upphandling och inköp.
Med seminariet vill vi öka medvetenheten om de hot som välfärdsbrottslighet innebär och stärka kompetensen kring effektiva kontrollåtgärder. Anna Liljedahl från Ekobrottsmyndigheten och Marie Höglund Malm från Skatteverket delade med sig av sin expertis och gav insikter i den kriminella ekonomins påverkan på samhället.
Kriminella ekonomin omsätter 120-150 miljarder varje år
Ekobrottsmyndigheten presenterade hur den kriminella ekonomin omsätter mellan 120 och 150 miljarder kronor årligen. Det är nästan dubbelt så mycket som rättsväsendets budget på cirka 84 miljarder kronor. Upphandlingar är en viktig del i de brottsupplägg som hotar välfärden och den organiserade brottsligheten är starkt beroende av dessa intäktskällor. För Helsingborgs stad som har en årlig upphandlingsvolym på cirka 4 miljarder kronor, är det avgörande att säkerställa vem man gör affärer med och att ha de rätta verktygen för att ställa korrekta krav och genomföra uppföljningar.
Under seminarier gav Skatteverket praktiska råd om vilka typer av kontroller som kan genomföras och kom med konkreta exempel på hur man kan förbättra säkerheten vid upphandlingar. De uppmanade till systematiska kontroller och uppföljning för att minska riskerna.
Effektivare och säkrare upphandling med nya verktyg
Som en del av Helsingborgs stads kontinuerliga arbete med att stärka motståndskraften mot välfärdsbrott utvecklar den centrala inköpsenheten tillsammans med digitaliseringsavdelningen ett automatiserat kontrollverktyg. Detta verktyg kommer att förenkla upphandlingsprocessen genom att automatiskt samla in och bedöma relevant information om leverantörer.
– Som upphandlare lägger man in organisationsnumret i verktyget, och utifrån de inhämtningar som görs kommer man sedan få en markör som visar om det finns anmärkningar som kräver fördjupad kontroll. Tanken är att verktyget ska möjliggöra en effektiv kontroll av de cirka femtusen företag som varje år fakturerar staden, så att vi sedan kan lägga vårt fokus där det finns indikation på att fördjupad kontroll kan behövas, säger Kristina Fägerskiöld, hållbarhetsstrateg på centrala inköpsenheten i Helsingborgs stad.
– Vi behöver arbeta brottsförebyggande och säkerställa att vi systematiskt gör de kontroller och den uppföljning som behövs för att möta de här samhällsutmaningarna. Det här handlar om en systemhotande brottslighet som vi gemensamt behöver motverka på alla fronter, säger Katarina Ehn Blomgren, säkerhetsstrateg på Helsingborgs stad.
Genom dessa initiativ förstärker Helsingborgs stad sin förmåga för att skapa en säker, rättvis och sund konkurrens vid offentlig upphandling.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.