Fullsatt på fullmatad näringslivsfrukost

Den 3 september var det dags för höstens första Näringslivsfrukost. Evenemanget var utsålt och den fullmatade agendan spände från hur företag ska rekrytera arbetskraft, till självkörande elbilar.

Sommarsemestrarna är slut och hösten är här. För avdelningen för näringslivs- och destinationsutveckling är programmet lika intensivt som intressant. Den 27 september arrangeras en extra näringslivsfrukost med fokus på framtidens företag.  Mindre än en månad senare, den 9 oktober är det dags för näringslivsevenemanget Hbg Talks.

– Vi kommer också att arrangera Work Walk den 26 november. Det är en satsning för att företagare och ung arbetskraft ska hitta varandra. Alla vill hitta rätt kompetens. Så detta är verkligen en möjlighet, säger näringslivsdirektör Annette Melander Berg.

Annette Melander Berg, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad, pratar på näringslivsfrukosten.

Annette Melander Berg, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad, pratar på näringslivsfrukosten.

De händer också mycket annat i Helsingborgs stad. Förra året lanserades Hbg Works, Sveriges första stadsaccelerator. Målet är staden ska ta fram nya lösningar och arbetssätt för att möta välfärdsutmaningen när allt fler blir allt äldre.

– Det handlar om att staden och företag ska kunna komma med idéer som de kan förverkliga tillsammans med acceleratorn. En förskola ville ha en AI-robot för att ta på barnen ytterkläder och nu finns den på plats, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

Till frukosten hade Företagarna, som var dagens värd, bjudit in Carl Lindwall, area manager för BMW i Sverige. Två trender toppar just nu bilbranschens lista: elektrifieringen och självkörande bilar. Mellan 2017 och 2018 ökade försäljningen av el- och hybridbilar i världen med 50 procent, om än från låga nivåer. Utveckling drivs framförallt av Kina.

– Det finns 480 listade elbilstillverkare i Kina och utvecklingen går oerhört fort, säger Carl Lindwall.

BMW har arbetat med elbilar sedan 70-talet. Hållbarhet ska prägla hela deras arbete, från utveckling till återvinning av bilarna.

– En genomsnittlig europé kör tre till sex mil om dagen, ensam och utan packning i bilen. I många fall är alltså inte räckvidden ett problem, säger Carl Lindwall.

Carl Lindwall från BMW pratar om elbilar på näringslivsfrukosten.

Carl Lindwall, area manager för BMW i Sverige.

Elbilen är också mer lämpad för att bli självkörande än en bensin- eller dieseldriven motsvarighet. Självkörande bilar graderas enligt en skala från ett till fem. I läge ett sköter föraren allt, i läge fem är bilen helt självkörande och föraren behöver inte ta något ansvar.

– I nuläget befinner vi oss ungefär kring läge tre när det gäller självkörande bilar. Men helt självkörande bilar dröjer ganska länge. Det kommer också att ställa tekniska krav på bilarna, som detektion av omgivningen och helt uppdaterade kartsystem. Men också på lagstiftningen. I vissa regioner kanske bara självkörande bilar tillåts. För att en bil ska kunna vara 100 procent självkörande vill det till att alla andra bilar också är det, säger Carl Lindwall.

I nuläget sker 80 procent av all elbilsladdning i hemmet. Det är ett skäl till att utrusta den egna uppfarten med en laddstation.