Företagsbesök hos Klang AI

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Klang.ai hjälper företag och organisationer att transkribera och skapa insikter från ljud med hjälp av sin egenutvecklade AI-modell. Genom att kombinera artificiell intelligens med smarta funktioner har företaget skapat en lösning som såväl sparar tid som säkerställer en större säkerhet för kunderna.

Grunden i att förenkla tidskrävande processer

Sedan två år tillbaka huserar bolaget i de lokaler vid Sundstorget som tidigare inhyste Lagmarks festvåning. – Klang.ai bildades med ambitionen att minska den manuella tiden våra kunder måste lägga ned vid exempelvis transkribering av en intervju eller livesändning. Initialt var vi i kontakt med stadens kommunikationsavdelning som hade behov av att hitta ett mer effektivt sätt att transkribera sändningar från kommunfullmäktige.

Vi pratade även med andra offentliga aktörer som vittnade om hur tidsslukande processen var och att det inte fanns några svenska verktyg på marknaden, berättar Niklas Silfverström, som är en av fem grundare till bolaget.

– Detta ledde till att vi började fundera på att utveckla ett eget verktyg. Vi hade redan innan byggt ett tolkverktyg inför H22 och därför testat mycket transkriberingsteknik. Vi började samla in data och påbörjade arbetet med att skapa en modell som kombinerar den senaste AI-tekniken med ett användarvänligt gränssnitt.

En snabb start i januari 2023

Den första versionen släpptes i januari förra året och vi fick snabbt flera kunder i form av bland annat kommuner, universitet och advokatbyråer, fortsätter Niklas. Verktyget gör det bland annat möjligt att söka efter ord eller citat och det går även att transkribera på flera språk. Det har också en automatisk talar-identifikation vilket innebär att systemet skiljer på vem som sagt vad. En funktion som effektiviserar processen betydligt för exempelvis forskare, rekryterare och journalister vid sammanställande av intervjuer.

– Vi är övertygade om att kombinationen av kraftfulla AI-modeller, användarvänliga verktyg och skräddarsydda lösningar är vägen framåt. Man brukar räkna att det i genomsnitt går åt 5 timmar per intervju om man räknar in planering, transkribering och analys av arbetet. Vårt mål är att minska det manuella arbetet runtomkring samtalet till att i stället bli fem minuter.

Verktyget är en abonnemangstjänst och kunden betalar per konto och månad. Man har dessutom valt att lägga stor vikt vid säkerheten och alla datalagring sker inom Europa.

– Säkerhet och dataskydd är jätteviktiga frågor för oss. När du laddar upp data i vårt system så är det fortfarande din data, och vi använder aldrig den för träna andra AI-modeller eller liknande. Dessutom driftas och sparas all data som Klang.ai samlar in inom Europa. Har du som kund väldigt känsliga uppgifter finns även möjligheten att driftsätta lagringen i kundens eget datacenter. Hur ser vägen ut framåt för verksamheten?

– Vi har medvetet valt att först och främst fokusera på Sverige, samt att bygga upp en genomarbetad tjänst med väldigt god träffsäkerhet. Nu är vi dock även i startgroparna för att ge oss in på övriga skandinaviska marknader. Vi tror att det finns en oerhörd potential för verktyget inom exempelvis sjukvård, media och offentlig verksamhet och vill framöver fokusera ytterligare på de branscher där behovet är som störst.

– Dessutom så verkar vi i en bransch där det händer saker hela tiden och där utvecklingen går oerhört snabbt. Därför är det också viktigt att hämta in feedback från befintliga kunder för att fortsätta förfina och utveckla vår produkt.

Företagsbesök skapar förståelse för näringslivet

Klang.ai är ett sammansvetsat team där all kompetens och alla medarbetare finns lokalt i Helsingborg. Det är en inspirerande plats att verka på då det finns ett stort intresse för teknik och innovation i staden, avslutar Niklas.

Dessa företagsbesök är en del av vår vardag och är en av våra viktigaste aktiviteter för att vara nära och förstå vad som händer i näringslivet. Niklas och Klang AI är extra roliga att följa, då de har en historia i stadens start up-värld som började med företaget Bilprospekt, konstaterar näringslivsutvecklare Håkan Sturesson. 

Intervjun är gjord av Spenner Media och är publicerad i WORK nummer 2 2024.

Läs hela numret här.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00