Företagarna i Helsingborg har fått tycka till om myndighetsutövningen för 2018

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Det preliminära resultatet för Helsingborgs NKI (Nöjd-Kund-Index) blev 72 för 2018. Det är oförändrat jämfört med året före och motsvarar snittet i Sverige. NKI-skalan går från 0-100. Ett värde under 62 anses som ett lågt betyg, mellan 62-69 som ett godkänt betyg och 70 eller mer som ett högt betyg. Vi räknar med att få ett färdigt resultat i maj.

Av 15 kommuner över 100 000 invånare, landar Helsingborg på plats 7. Örebro är den kommun i storleksklassen som har bäst resultat med index 78, följd av Västerås (75), Stockholm (74), Norrköping och Lund (73) samt Malmö (72)

NKI-värdet  varierar mellan olika myndighetsområden, med en positiv utveckling för brandtillsyn (+1) och markupplåtelse (+8), men en sämre utveckling för bygglov (-1), livsmedelstillsyn (-6), miljö- och hälsoskydd (-1) och serveringstillstånd (-8). Den positiva utvecklingen med stora förändringar för serveringstillstånd, miljö- och hälsoskydd samt livsmedelskontroll under 2017 har nu bytts till förändringar åt andra hållet.

Effektiviteten har ökat något liksom tillgängligheten. Bemötande och kompetens har samma resultat medan information och rättssäkerheten får ett sämre resultat än 2017.

Under 2018 har staden arbetat med att förbättra sin myndighetsutövning. Det handlar bland annat om förändringar av innehåll på stadens webb och utbildningar av nya handläggare för att bygga förståelse kring företagsklimatet betydelse för Helsingborg som plats. Vi har också startat ett arbete kring kundresor och tjänstedesign och har tagit fram ett förslag till hur stadens myndigheter med hjälp av digitalisering och AI. Jämförelse med ”de bästa” är ett viktigt verktyg.

Helsingborgs stad har mätt företagens omdömen om myndighetsutövning sedan 2011 och haft en positiv utveckling, från index 62 till index 72.

Frågor och svar om NKI

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00