FAB Collective vinner årets miljöpris!
I stark konkurrens från en mängd olika lokala företag, föreningar och eldsjälar så blev det FAB Collective som till slut stod som slutgiltig vinnare av Helsingborgs stads miljöpris 2024.
Hub för cirkulärt mode kammade hem årets miljöpris
FAB Collective är en hub för cirkulärt mode som vill utmana dagens norm med fast fashion. Fröet till konceptet föddes redan 2015 när grundaren My Johannessen fick sitt första barn och började reflektera över vilken mängd kläder ett barn förbrukar under sina första år. Det ledde till att hon startade upp ett event för att sälja och köpa begagnade barnkläder, som sedan utvecklades till en fysisk butik där kunderna kunde sälja genom kommission.
Sedan dess har konceptet fortsatt att utvecklas, och idag driver hon tillsammans med kollegorna Filippa Nielsen och Louise Åkesson två fysiska butiker, en i Helsingborg och en i Malmö. FAB Collective har genom åren blivit till ett ständigt växande community som även anordnar lyxloppisar, föreläsningar, event och workshops inom hållbart mode.
– Det känns först och främst fantastiskt kul att kunna vinna ett pris för det vi gör, och vi ser det som ett bevis på att vi faktiskt skapar impact. Förhoppningsvis kan priset inspirera ännu fler att ställa om till cirkulär handel vilket är vårt syfte. Det var många starka kandidater i år, så jag trodde knappt att vi hade en chans. Men då vi är ett väletablerat företag är nog en av våra styrkor att vi redan har visat att konceptet fungerar. Bolaget växer kontinuerligt och det händer mycket hela tiden, berättar My Johannessen.
Med siktet inställt på Köpenhamn 2025
Förutom äran så tilldelas vinnaren även en prissumma på 50 000 kronor. Ett tillskott som kan komma väl till pass när FAB Collective under nästa år siktar på att etablera sig även på andra sidan om Öresundsbron.
– Vi öppnade vår Malmöbutik i våras och nu är siktet inställt på att under nästa år även etablera oss i Köpenhamn. Samtidigt fortsätter vi parallellt även att utveckla våra event, FAB Market och FAB Minimarket, samt att jobba med vårt eget klädmärke FABreLAB. Vi är en stark och kreativ community och på sikt tror jag helt klart att det finns potential att etablera konceptet i fler städer. Men det är viktigt för oss att samma servicegrad och synsätt fortsätter att genomsyra hela verksamheten, konstaterar My.
Artikeln är publicerad i Work nummer 4, av Spenner Media.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.