En internationell platsvarumärkeskonferens genomförs i Helsingborg 18–20 oktober
Konferensen ”International Place Branding Association”, IPBA, arrangeras i Helsingborg den 18–20 oktober. Det är första gången konferensen kommer till Norden. Den lockar drygt 100 forskare och praktiker inom platsvarumärkning från hela världen. Lunds universitet, Campus Helsingborg är värd för konferensen.
– Place Branding handlar om att hantera städers, regioners och länders rykte. De nordiska länderna i allmänhet har alltid gynnats av omvärldens beundran. Men, i den värld som vi lever i idag, med dess många utmaningar, är dessa vissheter hotade. Jag är mycket tacksam för att doktor Cecilia Cassinger vid Lunds universitet och kollegor från universiteten i Halmstad och Kristianstad har gått samman i ett värdskap för konferensen och att de valt detta tema. Teamet har satt ihop ett fantastiskt program med ett högst relevant tema och vi ser fram emot svensk gästfrihet och att få underteckna vårt manifest i rådhuset i Helsingborg, säger Robert Govers, grundare och ordförande för International Place Branding Association (IPBA).
Temat för konferensen är “Platsvarumärkning i en tid av global kris och osäkerhet”.
Konferensen riktar in sig på vår tids globala samhällsutmaningar.
Platsvarumärkning ger mening åt platser, såsom städer, regioner och länder; för att de ska kunna hantera sin image. Alla platser har ett varumärke, oavsett om det finns nerskrivet eller inte. Ett platsvarumärke består av summan av de associationer som invånare och omvärlden har om en plats.
Manifest ska bidra till att utvidga nätverket
I samband med konferensen kommer ett manifest att undertecknas ”The IPBA Barcelona – Greater Copenhagen place branding manifesto”. Syftet är att utvidga nätverket med platser som ställer sig bakom ett ansvarsfullt platsvarumärkesarbete.
Mer om konferensen
International Place Branding Association (IPBA) arrangerar varje år en internationell konferens. I år är det Lunds universitet, Campus Helsingborg, och högskolorna i Kristianstad och Halmstad som arrangerar med stöd av Helsingborgs stad. Konferensen har tidigare genomförts i London, Swansea, Macau, Volos, Barcelona och Aix en Provence.
Konferensen ger arrangörerna möjlighet att bygga och utöka ett nätverk som relaterar till platsvarumärkning inom både Sverige och internationellt.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.