E-handel i fokus när Fabian Bengtsson gästade näringslivsfrukost

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Siba har gått från en rikstäckande kedja av elektronikbutiker till e-handel och lagershoppar under varumärket Netonnet. Fabian Bengtsson har varit med på hela den resan. Den 17 april gästade han en fullsatt näringslivsfrukost i Helsingborg.

I början av 2010-talet gick flera stora elektronikkedjor, bland andra Onoff och Expert, i konkurs. Fysiska butiker mötte allt tuffare konkurrens från e-handeln och de ekonomiska marginalerna blev allt mindre. Då valde Siba att köpa upp nätbutiken Netonnet, ett köp som innebar en stor ekonomisk risk.

– De hade gjort en förlust på 85 miljoner. Och vi förstod inte innan köpet hur illa det faktiskt var. När jag berättade det för min pappa sa han bara: Då får du nog gå upp till heltid, säger Fabian Bengtsson.

Fabian Bengtsson föreläser på näringslivsfrukost.
Fabian Bengtsson, tidigare vd på Siba, föreläste på näringslivsfrukosten. Bild: Martin Strandberg

Förvärvet blev ett stålbad som gjorde att varje möjlig kostnad behövde kapas. Men det blev också avgörande för att växla in verksamheten på e-handelsspåret. Två år efter köpet gick Netonnet om Siba i omsättning. Fem år senare stängde den sista Sibabutiken.

– Det är klart att det var ett otroligt tufft beslut att fatta. Företaget hade funnits i 65 år. Men i USA sker idag all tillväxt i detaljhandeln online. Och samma utveckling sker i Sverige. Det är ju bara att fråga sig själv när man senast köpte en tv utan att först kolla upp modeller på nätet, säger Fabian Bengtsson.

Konsumenten har makten

Förflyttningen från fysiska butiker till näthandel har också flyttat makten från säljare till konsument. Det leder till att behovet av fysiska butiker minskar ytterligare, vilket i sin tur gör att företagen behöver färre anställda. Men trots att det kostat 90 000 jobb i USA målar Fabian Bengtsson inte upp någon domedagsbild.

– Anställda har bland annat överförts till lagerjobb. Fast även lager kommer automatiserats. Men det tillkommer också många nya jobb. Då ställs krav på att vi som jobbar är villiga att utbildas oss och byta karriär flera gånger, säger han.

Hemleveranser är nästa trend

Nästa stora e-handelstrend ser han i snabba hemleveranser. E-handelsjätten Amazon, som troligen är på väg att etablera sig i Sverige, arbetar redan på det sättet.

– När e-handeln i en bransch når tio procent revolutionerar det hela branschen. Mathandeln är på väg mot det. Så vi måste lära oss att leva med förändringar hela tiden. Men som min pappa brukar säga, man vinner inga medaljer på gamla segrar.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 - 17:00

Torsdag: 08:00 - 18:00

Fredag: 08:00 - 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00