Allt fler internationella turister valde Helsingborg i sommar

Totalt genomfördes 296 473 gästnätter på stadens hotell, vandrarhem och campingar, en liten minskning mot 2016 efter fjolårets rekordökning. Av dessa står de internationella gästerna för 23,8 procent och antalet har ökat med 21,9 procent jämfört med förra året. De flesta internationella turisterna är från Tyskland, Norge och Danmark.

Det är preliminära siffror från SCB och Tillväxtverket som visar att Helsingborg är en fortsatt het destination, även om sommarens besökarantal backar något gentemot rekordåret 2016, då gästnätterna ökade med hela 8,5 procent. Antalet kommersiella gästnätter under juni-augusti minskade med 3,2 procent mellan 2016 och 2017, totalt 9 847 färre.

Antalet internationella turister som övernattade i staden ökade rejält. Sommaren 2017 var de totalt 70 664, en ökning med 21,9 procent från sommaren innan. Det kan jämföras med ökningen i Skåne som låg på 2,2 procent och ökningen i hela landet som låg på 2,8 procent.

– Att antalet internationella gästnätter växer snabbt är glädjande och visar att våra insatser att för utveckla Helsingborg som attraktiv destination ger resultat. Det gör vi bland annat genom att värva och arrangera internationella evenemang. Ett exempel är Veteran EM i Bordtennis med 2 100 besökare och 1 000 medföljande som spenderade upp emot åtta dagar Helsingborg och som genererade 16 000 gästnätter, säger Helen von Platen, Evenemangschef på HASAB.

Under sommarmånaderna låg beläggningsgraden på Helsingborgs hotell på 80,5 procent vilket kan jämföras med Skånesnittet på 70,7 procent och rikssnittet på 65,5 procent.

– Vi gör en strategisk satsning på turism och besöksnäring året runt som skapar attraktionskraft och sysselsättning för många, inte minst för ungdomar och människor födda utanför Sverige. En summering av turiståret 2017 till och med augusti visar att antalet gästnätter ökat med 1,3 procent, en bättre utveckling än Skåne med -0,3 procent och riket med 1,1 procent ökning. De internationella gästnätterna ökade med 22,7 procent, jämfört med samma period året innan, säger Emma Håkansson, Turism- och Destinationsutvecklingschef Helsingborgs Stad.

Kontakt

Helen Von Platen, Evenemangschef, HASAB, helen.vonplaten@helsingborg.se
0703-54 60 69

Emma Håkansson, Turism- och Destinationsutvecklingschef i Helsingborgs stad, emma.hakanssson@helsingborg.se, 042-10 43 53