Personer med funktionsnedsättning syns inte i ordinarie rekryteringskanaler

Majoriteten av arbetsgivarna uppger att personer med funktionsnedsättning inte syns i ordinarie rekryteringskanaler. De vet heller inte hur de ska hitta personerna för att matcha mot lediga tjänster. En del har en uppfattning om att personer med funktionsnedsättning inte uppfyller kraven för ordinarie tjänster.

Arbetsgivare söker efter kompetensstarka personer, som bara behöver en kort introduktion till arbetet.

Om företaget har stödtjänster av assisterande slag, med lägre kompetenskrav, är en del öppna för personer med längre startsträcka och anpassningsbehov. Det finns också arbetsgivare som har hittat rätt person med rätt kompetens genom ordinarie rekryteringskanaler, där personen har behov av anpassning men fungerar väl.

Vissa uppger att de gärna hade sett fler personer med funktionsnedsättning bland de sökande. Andra menar att det inte är relevant att gruppen synliggörs eftersom det viktigaste är att den sökande har rätt kompetens och kan utföra arbetet korrekt.

När arbetsgivare har rekryterat någon med funktionsnedsättning har personen i regel funnits inom det egna kontaktnätet eller presenterats av Arbetsförmedlingen, arbetsmarknadsförvaltningen, Galaxen bygg eller Samhall. Överlag menar arbetsgivare att det inte går att se om en person har en funktionsnedsättning genom cv eller personligt brev. Det är lättare att se det uppenbara som ålder, härkomst och långtidsarbetslös. Funktionsnedsättning och anpassningsbehov synliggörs oftast vid intervju eller på plats i arbete. Det är inte alla arbetsgivare som frågar kring det, och heller inte alla personer som självmant berättar.

Arbetsgivarna upplever sig ha en generellt låg kunskap om funktionsnedsättningar, där vissa begrepp används oftare än andra exempelvis: rullstolsburen, fysiskt handikappad, Downs syndrom, utbrändhet och ADHD. Det visar på stereotypa föreställningar om funktionsnedsättningar kopplat till rekrytering och arbete. Ett par arbetsgivare uppger att de, tack vare sin erfarenhet, lärt sig att personer med en viss typ av funktionsnedsättning till och med är en styrka för företagets dagliga verksamhet.

”En annan orkar inte sitta med en och samma sak i flera timmar, då går spärren, medan det är precis där hon fungerar som bäst”

En del önskar få information om hur de kan gå tillväga för att nå personer med funktionsnedsättning och anpassningsbehov vid arbete, utifall att det dyker upp en lämplig tjänst.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00