Inte alltid lätt, men värt det

Arbetsgivare, med erfarenhet av att anställa personer med anpassningsbehov, är ärliga med att det inte alltid har varit lätt – men att det har varit värt det.

Här får du ta del av vad några av arbetsgivarna har sagt:

“Det är en fantastisk känsla i mage och hjärta när man ser dessa personer ta ansvar, hur de utvecklas och gör livet lättare för våra kunder.”

“Se över vad arbetet består av och dela upp olika arbetsroller med olika kompetensbehov. Det öppnar det upp för fler personer. Med anställningsstöd blir det möjligt.”

“Språket är inte allt, arbetet är viktigare. Testa praktik. Det finns orimligt stor rädsla hos arbetsgivare att anställa personer som inte kan prata svenska.”

“Det är viktigt att företag vågar eftersom de annars kan gå miste om guldkorn. Branschen har redan tufft att få bra folk till sig, behöver inte göra det svårare. Du kan upptäcka en ny Zlatan.”

“Det är berikande för företaget. Alla har vi något. Hos oss är det väldigt avdramatiserat.”

“Jag skulle säga att det är framtiden. Om vi inte utvecklas så måste vi göra det med det som finns i samhället. Det går inte att bara ha Svenssons.”

“Se möjligheterna i det. Det hjälper oss att bygga det vi vill vara. Fast det är tufft ibland är det viktigt att se möjligheterna mer än någonting annat.”

“Alla måste se till att Sverige fungerar och dra sitt strå till stacken. Det är ändå vi företag som skapar jobben.”

10 tips för arbetsgivare som ännu inte tagit klivet

  • Se inte anställningsstödet (lönebidrag) som en väg till billig arbetskraft. Se det som en kompensation för kostnader som företaget får för att kunna stötta en individ.
  • Introducera endast en eller få individer åt gången.
  • Beräkna den tid och de resurser som det behövs för upplärning och anpassningar i arbetet.
  • Förvänta dig inte att få en medarbetare med full kapacitet från början.
  • Var medveten om att ett lärande sker över tid, både anställd och arbetsgivare.
  • Det krävs handledning och uppföljning, i synnerhet i början av en anställning, för att få trygga och lönsamma medarbetare.
  • Var beredd på att lönebidraget kan minska i takt med att den anställdas kapacitet ökar.
  • Var medveten om att saker utanför arbetet påverkar hur den anställde fungerar i arbetet.
  • Våga vara tydlig med behov och förväntningar av arbetet.
  • Förhör dig om vilket stöd ni kan få från Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsförvaltningen.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00