Erfarenhet ger en vilja att anställa igen, men det “beror på”

Arbetsgivare med erfarenhet av att anställa personer med funktionsnedsättning och anpassningsbehov säger att de vill göra det igen, men att det också beror på annat.

Att det finns:

  • en lämplig arbetsroll som går att anpassa
  • ett reellt anställningsbehov
  • långsiktighet hos både anställd och arbetsgivare, med tro om att anställningen kommer att fungera och bli lönsam
  • möjlighet att lära känna varandra genom praktik eller provanställning, och kunna avbryta om det inte fungerar
  • tid och resurser för att ta hand om anpassningar för arbetet

Samt att:

  • individens anpassningsbehov inte kommer att påverka verksamheten negativt
  • företaget kontaktas vid rätt tid på året kopplat till låg-/högsäsong
  • ledningen vill och kan ge utrymme för anställningar med anpassningsbehov
  • Arbetsförmedlingen/arbetsmarknadsförvaltningen ger stöd både före och under anställningen
  • det går att kontakta Arbetsförmedlingen/Helsingborg stad om det uppstår problem

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00