Studie: Vad säger arbetsgivarna?

Arbetsförmedlingen och Helsingborg stad har genomfört en studie i näringslivet i Helsingborg. Syftet var att få fördjupad kunskap om arbetsgivarnas behov, förutsättningar och vilka insatser som krävs för att fler ska anställa personer med funktionsnedsättning och anpassningsbehov.

Under studien intervjuades 48 arbetsgivare, med mellan 5-700 anställda, inom sju olika branscher: transport och magasinering, bygg, handel, tillverkning, vård- och omsorg, utbildning och företagstjänster.

Materialet som presenteras här följer samma struktur som intervjuerna med tre teman: rekrytering och kompetensförsörjning, erfarenhet av att anställa personer med anpassningsbehov samt samhällsengagemang.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

De flesta arbetsgivare reflekterar över sin rekrytering, och hur de kan förändra sig för att göra mer medvetna val. I vissa fall kopplas förändring till ökad lönsamhet.

Vi är glada över att intervjuerna väckt så många tankar och reflektioner kring frågor som annars tenderar att åsidosättas. Alla har också visat intresse för fortsatt kontakt och vi har förstått att det är vi, som organisationer, som behöver ansvara för att det sker. Här nedan ger vi dock bra tips så ni kan agera utifrån era behov när ni själva vill.

Trevlig läsning!

Rekrytering och kompetensförsörjning

Är det lätt eller svårt att få tag på medarbetare? Hur ser kompetenskraven ut? Hur väl fungerar arbetsgivarnas rekryteringsprocesser?

Erfarenhet av att anställa personer med anpassningsbehov

Vilken erfarenhet och syn har arbetsgivarna på personer med anpassningsbehov? På vilka sätt, utöver anställning, kan de stötta dessa personer att närma sig arbetsmarknaden?

Lokalt samhällsengagemang

Vad tänker arbetsgivarna när de ser begreppen CSR, social hållbarhet, socialt ansvarstagande, samhällsnytta och samhällsengagemang? Hur ser de på företag i sin omvärld och att delta i företagsnätverk?

Några avslutande ord

Du har nu tagit del av resultaten. Förhoppningsvis var det både intressant och lärorikt.

Har du frågor eller synpunkter? Kontakta oss gärna.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00