Tretorn Sweden AB
Tretorn Sweden ABs grundare visar med sin passion och förmåga för affärer att se potential och styrkan i klassiska, och för staden profilstarka, produkter. Med er glöd i att hitta förutsättningarna för fortsatt produktion av klassiska produkter för ett liv ute, visar ni i ert Eco Essentials Initiativ hur företagsamma helsingborgare kan utveckla moderna och hållbara produkter. För oss är ni en av Helsingborgs Företagsstjärnor. Grattis!
Tretorn startades 1891 under namnet Helsingborgs. Stövlar, galoscher och tennisbollar finns bland de kända produkterna. 2000 såldes bolaget till Puma och 2014 kunde tagit slut här i Helsingborg när amerikanska Authentic Brands Group tog över. De var intresserade av de klassiska sneakers som varit i produktion, och ta dessa till amerikanska marknaden. De andra produkterna som gummistövlar, regnkläder och tennisartiklar var inte intressanta så de skulle produktionen avslutas för. Två helsingborgare i bolaget ville rädda kvar dessa produkter och bildade Tretorn Sweden AB och fick köpa alla tillgångarna, utom rätten till varumärket. Personal, avtal och liknande är nu knutet till det nya bolaget. Sedan 2015 har utvecklingen gått snabbt och personalen har närmast fördubblats, i dag har företaget 39 anställda.