Digitaliseringen och samarbete på agendan på näringslivsfrukost

Samarbete och samskapande mellan städer, företag och institutioner är den avgörande faktorn för att ta vara på digitaliseringens möjligheter. Den processen är i full gång i Helsingborg.

Höstens första Näringslivsfrukost som arrangerades i Helsingborg den 30 augusti var fullsatt. På agendan stod samskapande, den smarta staden och stadens samarbete med nätverket Mobile Heights. Och just samskapande är nyckeln till en attraktiv stad.

– Staden och företagen har gemensamma utmaningar och gemensamma intressen. Då måste vi också jobba tillsammans för att skapa bra förutsättningar för företagsamhet, säger Claes Malmberg, ansvarig för näringslivsutveckling i Helsingborgs stad.

Business Helsingborg ska marknadsföra staden

I Helsingborg sker det bland annat via Business Helsingborg. En satsning för att tillsammans med lokala företag marknadsföra Helsingborg mot en internationell marknad och locka nya företag till staden.

– Det är oerhört viktigt att nå igenom bruset idag. Särskilt med tanke på att Business Helsingborg riktar sig till dem som kanske inte ens hört talas om staden, säger Alexandra Werder Hallonkvist, näringslivsutvecklare i Helsingborgs stad.

Tillgång till lokaler är en annan viktig förutsättning för att företag ska etablera sig i staden. I Oceanhamnen byggs nu 30 000 kvadratmeter nya kontorsytor inom ramen för satsningen Waterfront Business District. Tre olika företag deltar i bygget.

– Midroc, Castellum och Wihlborgs är konkurrenter. Men här jobbar de tillsammans, säger Alexandra Werder Hallonkvist.

Digitalt samarbete ger resultat

Samarbete är även den röda tråden i Helsingborgs stad digitala projekt. Martin Güll är digitaliseringsdirektör. Han betonar att en smart stad ytterst inte handlar om uppkopplade lyktstolpar och papperskorgar, utan om smarta människor som samverkar.

– Stadens intranät är ett exempel på det. För det första är det inte ett intranät utan flera. För det andra är öppet för alla och för det tredje är koden fri att använda för kommuner som vill bygga egna intranät. Allt det bygger på samverkan, säger Martin Güll.

Staden har också utvecklat en app med ljudguider för utställningarna på Dunkers. Appen känner av vilken konstverk besökaren står framför och läser då upp information om verket.

– Fem förvaltningar har varit inblandade i detta. Koden för guiden finns på github och kan användas av vem helst. Vi ska också utvidga den till att omfatta Kärnan och Sofiero, säger Martin Güll.

Visionen är att alla platsbaserade upplevelser samlas på ett ställe i staden för att bli ”världens största och öppnaste upplevelseplattform”, inklusive privata aktörer.

Staden är en del av Mobile heights

Helsingborgs stad ingår även i nätverket Mobile heights. Det bilades ursprungligen av Ericsson, Lunds Universitet, Malmö högskola, Region Skåne, Sony och Telia. Syftet var att öka tillväxten inom digitala branscher och attrahera forskningspengar till regionen. Idag har Mobile heights 88 medlemmar.

– Idag går det inte att lösa utmaningar genom att sitta ensam på sin kammare. Ett av våra senaste projekt, som snart publiceras, har handlat om digital hälsa där anställda inom vården fått tycka till om hur de vill jobba med olika digitala verktyg. Det finns stora pengar att spara om tekniken används gemensamt och på rätt sätt, säger vd Ola Svedin.

Nästa näringslivsfrukost arrangeras 18 oktober.