Avgifter för livsmedelsföretag

Innan start betalar ni en avgift för att er livsmedelsverksamhet ska registreras och riskklassas. Sedan betalar ni för de kontroller som miljöförvaltningen gör i er verksamhet. Avgiften baseras på antal timmar i ärendet med förarbete, kontroll och efterarbete.

Innehåll:

Ni betalar för tiden ärendet tar

När kontrollen är gjord och kontrollärendet avslutat, betalar ni en avgift per timme som inspektören har lagt ner i ärendet. Tid för förberedelser, kontroll och efterarbete räknas in i den totala tiden för ärendet. Det handlar till exempel om att planera kontrollens innehåll utifrån tidigare kontrollresultat och aktuella kontrollplaner, kontrollera företagsuppgifter, granska redovisningar, göra bedömningar, ta beslut och skriva kontrollrapport.

Ni betalar alltså för den arbetstid som totalt har lagts ner i ärendet och inte bara för den tid som inspektören är på plats i er verksamhet. Hur lång tid varje kontrollärende tar och vilken avgift ni får betala efteråt påverkas av:

  • riskklassningen av er verksamhet
  • vilka områden som ska kontrolleras eller följas upp
  • vad som behöver granskas och bedömas
  • hur förberedda ägare och personal är för kontrollen
  • hur välskött verksamheten är
  • om miljönämnden behöver besluta om åtgärder i verksamheten.

Aktuell timtaxa för livsmedelskontroll

Vid varje nytt år höjs timavgiften för att följa kommunens kostnadsutveckling enligt ett kommunindex från Sveriges kommuner och regioner (SKR). Vad timavgiften eller taxan blir för nästa år beslutas i miljönämnden i november.

Följande taxa gäller från och med 1 januari 2024:

  • Timavgift: 1478 kronor.
  • Timavgift för anmälan om registrering av livsmedelsanläggning: 1266 kronor.

Indexuppräkning av livsmedelstaxan för 2024 (pdf, 250 kB)

Taxa för offentlig kontroll av livsmedel (pdf, 311 kB)

Avgift för att registrera innan ni startar

Alla livsmedelsverksamheter ska vara registrerade hos miljönämnden. Därför ska ni skicka in en anmälan till miljöförvaltningen senast två veckor innan start och betala en fast avgift för registreringen som motsvarar 1,5 timmes handläggningstid. Det blir en avgift på 1899 kronor med 2024 års timavgift för registrering av livsmedelsanläggning. Vissa verksamheter måste bli godkända av Livsmedelsverket innan de får starta, till exempel slakterier, mejerier och fiskerianläggningar.

Avgift för riskklassning när ni har startat

Efter vår första kontroll riskklassar miljöförvaltningen er livsmedelsverksamhet efter de uppgifter om verksamheten som ni har lämnat till oss. Utifrån riskklassningen beslutar miljönämnden sedan om en kontrollfrekvens för er verksamhet. Kontroll frekvensen är det antal tillfällen er verksamhet kommer att få planerade kontroller  under en period på fem år.

När vi räknar ut er verksamhets kontrollfrekvens tar vi ut en avgift som motsvarar 30 minuters handläggningstid. Det blir en avgift på 633 kronor.

Om vi under en kontroll på plats upptäcker att ni har förändrat er verksamhet så mycket att miljönämnden behöver fatta ett nytt beslut om kontrollfrekvens, tar vi ut samma avgift för detta. Om ni istället meddelar oss om förändringar innan de är gjorda, så tar vi inte ut någon avgift.

Avgift för planerad och uppföljande kontroll

Timavgiften för den kontroll som planeras i er livsmedelsverksamhet är 1478 kronor. Avgiften räknas på den arbetstid i antal timmar som läggs ner i kontrollärendet. Samma avgift gäller om verksamheten inte följer lagstiftningen, så att miljöförvaltningen behöver göra en eller flera uppföljande kontroller för att säkerställa att verksamheten har gjort de åtgärder som krävs.

Avgift för att utreda upplysningar och RASFF-meddelanden

För att utreda anmälningar från allmänheten om till exempel misstänkt matförgiftning eller andra brister i en livsmedelsverksamhet, tar miljöförvaltningen ut en timavgift på 1478 kronor.  Samma avgift per timme tar vi ut för att göra utredningar efter meddelanden i systemet för snabb varning (RASFF), som är nödvändiga för att spåra eller återkalla varor efter att en aktör fått varningen. Vi tar endast betalt för nedlagd handläggningstid i de ärenden där vi har konstaterat en brist i en verksamhet. Obefogade klagomål och utredningar tar vi inte betalt för.

Avgift för import- och exportkontroll

För att kontrollera import och export av olika varor enligt lagstiftningen, och ta prover på importerade livsmedel, tar miljöförvaltningen ut en avgift per timme för den arbetstid som har lagts ner i ärendet. Timavgiften för import- och exportkontroll är 1478 kronor om vi varit ute på plats och 1266 kronor om vi endast har utfärdat exportintyg.

Få fakturan digitalt

Som företagskund till Helsingborgs stad har du möjlighet att få din faktura digitalt i stället för i pappersform. Kontakta oss på mejladressen kundreskontra@helsingborg.se.

  • För elektronisk faktura: Ange ditt organisationsnummer, GLN-nummer samt vilken eller vilka förvaltningar du är kund hos.
  • För pdf-faktura till e-postadress (ej gmail, hotmail etc): Ange ditt organisationsnummer, vilken e-postadress fakturan ska skickas till och vilken vilka förvaltningar du är kund hos.

Frågor och svar om din kontrollavgift

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08:00 — 17:00

Torsdag: 08:00 — 18:00

Fredag: 08:00 — 17:00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00