Uteservering med fast förankrat staket

Ett hotell i Helsingborg har sedan flera år en uteservering med staket runt. Staketet är fast förankrat i markplattorna. Reglerna säger att den som vill förankra uteserveringens staket i marken måste be om tillstånd för det. Här saknas tillstånd och nu har stadsbyggnadsförvaltningen upptäckt förankringarna och kräver att hotellet betalar för att byta ut markplattorna och återställa, eller att hotellet låter kommunen utföra jobbet att sätta dit fasta förankringspunkter. Båda alternativen kostar mycket pengar för hotellet. Då hotellet vill ha kvar uteserveringen som den är, känns det krångligt att behöva betala för något som redan fungerar. Varför kan inte kommunen vänta och låta hotellet ersätta kommunen för de trasiga plattorna den dagen man tar bort uteserveringen?

Detta har staden gjort

Reglerna för uteserveringar i Helsingborg är tydliga och lätta att hitta via stadens webbplats. De skickas också ut till alla som ansöker om och får tillstånd för att sätta upp en uteservering. Men som restaurang- eller hotellägare har man antagligen annat att tänka på än regler för staket. Kanske anlitar man någon för att bygga upp uteserveringen och tänker att byggaren känner till vad som är tillåtet och inte. Problemet är att hela processen med markupplåtelse är krånglig. Först ska en ansökan göras hos polisen. Helsingborg är en blåsig stad och många näringsidkare vill förankra staket och parasoller i marken. När man fått ok från polisen måste man då be om lov igen, fast denna gång hos kommunen.

Den idé staden har arbetat med i detta ärende handlar om att förenkla för företagaren redan i första steget. Om den e-tjänst som polisen tillhandahåller för ansökan kan utrustas med en ny kryssruta, kan kommunen arbeta helt annorlunda. Då kan kommunen få information i samband med ansökan om vem som planerar för fast förankrade staket eller parasoller, vilket ger handläggare möjlighet att ta personlig kontakt med aktuella företagare i förväg, i stället för att kontrollera regelefterlevnad i efterhand. Det effektivaste för alla parter är ju förstås att det blir rätt från början. Lösningen hade inte hjälpt just det här hotellet i detta ärende, men i kombination med ett proaktivt arbetssätt hos kommunens handläggare kan lösningen förenkla processen för de som i framtiden vill sätta upp fast förankrade staket eller parasoller på sina uteserveringar.

Under våren har staden kontaktat polismyndigheten och för nu en dialog om hur information och e-tjänst på polisens webbsidor skulle kunna utvecklas.

Parallellt har ansvariga på Helsingborgs stad börjat att erbjuda uppskov med återställningen i vissa situationer. Näringsidkare som råkar ut för inspektioner där man upptäcker fasta förankringar som saknar tillstånd, har nu i vissa fall möjlighet att skuta upp återställningen. Avdelningen för drift och underhåll på stadsbyggnadsförvaltningen har tagit fram en avtalsmall. Den användas för att teckna avtal med näringsidkare som vill skjuta upp återställning av markbeläggningen. Den här möjligheten erbjuds näringsidkare som driver uteservering på äldre markbeläggning. Olovliga håltagningar i nyare markbeläggning kan inte skjutas upp utan ska göras om enligt stadens riktlinjer. Kommunen kräver aldrig någon att återställa, eller göra om, under högsäsong. Åtgärderna kan alltid vänta till hösten, så att verksamheten drabbas så lite som möjligt.

Krångelombudsmannens kommentar

Helsingborgs och alla landets företagare som driver verksamhet på uteservering behöver en enkel och smidig process där det är lätt att göra rätt. Förhoppningsvis kan ansökningsprocessen som ligger på polisens webbplats trimmas framöver så att färre fel uppstår. Det vinner alla på. Den nya avtalsmallen som staden tagit fram säkerställer att Helsingborg möter behovet bättre för dem som ändå av misstag gör hål i kommunens markbeläggning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *